Hvor er psykiatrien i finanslovsudspil?

Det er positivt, at regeringen har afsat midler til indsatser for de 43.000 unge uden for job og uddannelse, og at der er udsigt til et generelt løft af sundhedsområdet. ”Men skal de svageste for alvor mærke en forskel, skal psykiatrien have en tydelig andel”, siger direktør i Psykiatrifonden Marianne Skjold.

Kvinde, mand, sidder, lytter, gadedør, bygning, trappetrin
Modelfoto Psykiatrifonden

Regeringens finanslovsudspil afspejler, at der er økonomisk overskud til at investere i velfærd. Det er positivt. Men det forpligter også, mener Psykiatrifonden.

”Det skal komme de svageste til gavn. Når fokus er på den nære velfærd, skal der også leveres. Det betyder fx, at vores helt utilstrækkelige børne- og ungdomspsykiatri skal have en andel af de 400 mio. kr., der er afsat til sundhedsområdet”, siger Marianne Skjold.

Vi bør også opruste psykiatriens primærsektor, mener hun.

”Vi taler meget om lighed i sundhed og lige adgang for alle til sundhedstilbud af høj kvalitet. Her kunne jeg godt tænke mig, at vi satte os for at opruste primærsektoren inden for psykiatrien. Vi ved, at 82,6 procent af os i løbet af livet vil få psykiske problemer af et omfang, der får os til at søge professionel hjælp. Det bør regeringen tage lige så alvorligt som det demografiske træk. Psykiatrien er også nær velfærd, der er akut brug for”, siger Marianne Skjold.

Prioriter psykiatri i udspil om 43.000 unge
I hele regeringens levetid er tallet 43.000 gået igen. De 43.000 unge i Danmark, der står uden job og uddannelse. Et tal, der ikke har rykket sig. Skal det tal nu endelig falde, er psykiatrien et helt nødvendigt sted at bruge nogle af de 325 mio. kr., der ifølge forslaget er sat af til udspil, der skal gavne de 43.000 unge.

”Vi er enige med finansministeren i, at det – som han sagde på pressemødet – er en falliterklæring, hvis vi lader den ulykkelige og urimelige situation fortsætte. Både for den enkelte unge og for os som samfund. Men vi ved, at mange af de 43.000 unge, der har svært ved at få fodfæste i livet, på arbejdsmarkedet og på uddannelsesstederne, de har brug for behandling og målrettede støttetilbud, fordi de ofte har psykiske vanskeligheder eller svære sociale baggrunde, der gør, at de møder mur på mur. Derfor skal psykiatrien og de kommunale tilbud prioriteres meget tydeligt ind i det udspil, regeringen lovede i dag”, siger Marianne Skjold.

Ja tak til værdighedsreform - ikke mindst for alvorligt psykisk syge
Udsatte borgere bliver i dag ofte kastebold mellem systemer og oplever uværdige forløb. Det får regeringen til at afsætte 650 mio. kr. over fire år til en værdighedsreform i sit finanslovsforslag. Det sætter Psykiatrifonden pris på:

”Det er længe ventede tanker og planer, vi også selv er meget optaget af. Værdighed er desværre ikke det første ord, jeg tænker på, når jeg ser på, hvordan livet ser ud for en del af de mest alvorligt psykisk syge, som samtidig ofte har alvorlig fysisk sygdom, svære sociale omstændigheder og misbrug. Vi ser frem til at præge de kommende forhandlinger så godt, vi kan, så de 650 mio. kr. kommer til at gøre gavn de rigtige steder”, siger Marianne Skjold.

Kvinde, mand, sidder, lytter, gadedør, bygning, trappetrin
Modelfoto

Psykiatrifonden: Ukonkret reform rejser mange spørgsmål om psykiatri18.9.2024 14:08:05 CEST | Pressemeddelelse

Der var længere mellem klapsalverne, og flere spørgsmålstegn svævede i luften hos Psykiatrifonden, efter at regeringen i dag fremlagde sit udspil til en reform af sundhedsvæsenet. ”Vi ønsker os en fuld integration af somatik og psykiatri, vi er glade for de udvidede patientrettigheder og for, at det udvidede behandlingsansvar nu også skal omfatte psykiatriske patienter. Vi har fået flere spørgsmål end svar i dag, men det peger i den rigtige retning”, konkluderer Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.