AutoMester DanmarkAutoMester Danmark

Young Mechanics CLUB: AutoMester investerer i fremtidens mekanikere

Unge mekanikere samles d. 3. september til en dag, der skal ryste dem sammen med deres branche-kolleger fra resten af landet. Et stærkt fagligt fællesskab og investering i fremtiden er nemlig kerneværdier for AutoMester, der står bag arrangementet

Alle deltagerne fra 2023

Traditionen tro valfarter mekanikerlærlinge, praktikanter og fejedrenge fra hele landet til årets store lærlinge-event for at samles om en dag i værkstedsfællesskabets tegn. Det er fjerde år i træk, at AutoMester afholder Young Mechanics CLUB-arrangementet, der skal give de unge mulighed for at styrke både deres faglige og sociale netværk. Dagen byder på en blanding af læring og underholdning med aktiviteter som Le Mans i gokart og besøg fra de populære bilentusiaster fra High on Cars. Herudover kommer Skjern Tekniske Skole, hvor AutoMester har en del lærlinge tilknyttet, med underholdende foredrag og faglige konkurrencer.

"I AutoMester mener vi, at lærlinge er noget helt specielt. Det får de for alvor at mærke denne dag," lover Per Weiskvist, der blev kædechef for AutoMester 1. april. Han fortsætter: "En ting er, at de kan danne nye venskaber og få en forståelse for AutoMester-kæden, men lige så vigtigt er det, at vi fra kædekontoret får lejlighed til at lytte til de unge og tage det med i vores arbejde for at videreudvikle kæden ind i fremtiden."

Som ny kædechef for landets største værkstedskæde har Per Weiskvist store forventninger til årets arrangement:
"Jeg prioriterer det meget højt at lære lærlingene at kende og være i øjenhøjde med både værksteder og medarbejdere. Det betyder meget at deltage i netværksmøder og at mærke lærlingenes entusiasme og ambitioner for branchen. Hvis vi skal videreudvikle kæden - og det skal vi - så er det afgørende at lytte til deres tanker og ambitioner.”

AutoMester arbejder i det hele taget målrettet for at forbedre forholdene for mekanikerlærlinge og fremme branchen som helhed.
"Vi støtter indehaverne af AutoMester-værkstederne i at skabe og vedligeholde en god arbejdsplads med muligheder og udfordringer for de unge. En arbejdsplads, hvor vi sikrer adgang til uddannelse, videreuddannelse og det mest moderne værktøj. Tryghed mellem indehaver, medarbejder og slutkunde er en forudsætning for succes, og det vil vi fortsat bidrage til med nye, tidssvarende initiativer," beretter Per Weiskvist.

“Én dag om året skal det bare være en fed oplevelse”
En af årets store nyheder ved lærlinge-eventet er gokart Le Mans-løbet, som ikke kun skaber spænding, men også styrker sammenholdet blandt de deltagende.
"364 dage om året har vi fokus på uddannelse og nye initiativer, men én dag om året tillader vi os at fokusere på, at det bare skal være en fed oplevelse,” understreger kædechefen og tilføjer: “Personligt forventer jeg en dag med max networking og god inspiration til alle, der deltager, og en dag, hvor vi alle kører hjem bagefter og tænker 'YES’.”

Der vil også være fokus på AutoMester E+, som mere end en tredjedel af AutoMesters værksteder er en del af. Det betyder bl.a. øget fokus på bekvemmelighed for kunden, medarbejdertrivsel, håndtering af el- og hybridbiler samt at gøre branchen lidt grønnere end alternativet.
“Det er fremtiden, og vi oplever heldigvis, at især de unge er optaget af både det ansvar men også de nye, spændende muligheder, der er i det, fordi det også betyder, at branchen hele tiden udvikler sig," oplever Per Weiskvist.

En investering i fremtidens værksteder
Når AutoMester investerer i unge talenter og deres uddannelse, er ambitionen at sikre, at fremtidens mekanikere ikke kun er teknisk dygtige, men også godt integreret i et stærkt og støttende netværk.
"Vi hjælper også gerne den lærling, der på sigt har ambitioner om at få sit eget AutoMester-værksted. Så det er 360 graders faglig støtte og sparring, vi tilbyder ambitiøse mennesker i AutoMester-regi - unge som gamle," understreger Per Weiskvist.