TEKNIQ Arbejdsgiverne: Grønne ambitioner kræver tempo på digitalisering

Der skal flere investeringer til den digitale omstilling i den offentlige sektor, for erhvervslivet er klar til mere tempo, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne som reaktion på regeringens finanslovsforslag.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Regeringens finanslovsforslag for 2025 indeholder en række initiativer til at styrke et konkurrencedygtigt erhvervsliv og sætte skub i den grønne omstilling – for eksempel med grønt håndværkerfradrag. Det roser TEKNIQ Arbejdsgiverne, men der skal mere fart på digitaliseringen – især i det offentlige.

Digitalt værn mod bureaukrati

- Der ligger allerede en ambition om, at den offentlige sektor skal være verdensførende i brugen af kunstig intelligens. Derfor er det vigtigt, at der i udspillet er afsat penge til at sætte skub i den proces, men der skal mere fart på og flere investeringer til. Erhvervslivet er dybt afhængige af en effektiv offentlig sektor, der ikke sander til i bureaukrati. Det samme gælder den automatiske erhvervsrapportering, der også er med til at mindske bureaukratiet, siger Troels Blicher Danielsen.

Styrke den grønne industri

- Regeringens fokus på grøn industri i finanslovsforslaget er både nødvendigt og velkomment. En styrket grøn industripolitik er afgørende for at sikre danske virksomheders position i den globale grønne omstilling og skabe nye, bæredygtige arbejdspladser i hele landet. Det gælder blandt andet de foreslåede forbedringer af vilkårene for landdistrikterne og initiativerne for at lette generationsskifte i familieejede virksomheder, siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Grønt håndværkerfradrag

- Energirenoveringer kan i udgangspunktet stå alene, da de både er gode for klimaet og for pengepungen. Men sandheden er også, at der nogle gange skal lidt ekstra til for at få boligejerne til at træffe beslutningen om den grønne investering, og her kan håndværkerfradraget være den rette løftestang, da det ofte er store investeringer for den enkelte, siger Troels Blicher Danielsen.

Yderligere information, kontakt:

Troels Blicher Danielsen, adm. dirketør i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 72142017 / tbd@tekniq.dk

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere.