Ringkøbing-Skjern Kommune springer i top 10 over Danmarks bedste erhvervskommuner

Ringkøbing-Skjern Kommune har formået at forbedre sin placering i DI’s årlige undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed. I år har kommunen opnået en samlet 5. plads, en betydelig forbedring fra sidste års 17. plads. Denne fremgang afspejler en stærk indsats på flere områder, selvom der også er kategorier, hvor der stadig er plads til forbedring.

Ringkøbing-Skjern har gjort bemærkelsesværdige fremskridt i kategorien ”Infrastruktur”, hvor kommunen er steget fra en 61. plads til en 28. plads. Dette viser, at kommunen har formået at foretage væsentlige forbedringer på dette område.

- Tillykke med en flot fremgang til Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er især glædeligt at se, at Ringkøbing-Skjern Kommunes fortsatte indsats inden for infrastruktur begynder at bære frugt. Kommunen har formået at klatre 33 pladser op i denne kategori, hvilket viser, at investeringerne og forbedringerne i det kommunale vejnet nu giver resultater, siger Bo Knudsen, bestyrelsesleder for DI Midt Vest.

Den største fremgang ses i kategorien ”Brug af private leverandører”, hvor kommunen er gået fra en 48. plads til en 34. plads. Dette understreger, at Ringkøbing-Skjern fortsætter med at styrke samarbejdet med private aktører for at sikre effektivitet og innovation.

Ringkøbing-Skjern har også opnået en flot placering i kategorien ”Arbejdskraft”, hvor kommunen ligger på en 2. plads, en forbedring fra sidste års 7. plads. Dette viser, at kommunen fører an i at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft, hvilket er afgørende for erhvervslivet.

- Det er fantastisk, at Ringkøbing-Skjern kan bryste sig af en 2. plads i arbejdskraft. Denne førerposition viser, at kommunen gør meget og er rigtig god til at tiltrække og fastholde arbejdskraft, hvilket er afgørende for at udvikle de lokale virksomheder, siger Bo Knudsen.

Det er også værd at fremhæve fremgangen i kategorierne ”Sagsbehandling” og ”Information og dialog” med erhvervslivet. Her er der fremgang på henholdsvis otte og syv pladser, så Ringkøbing-Skjern nu er i top 10 i begge kategorier.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk, at DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.479 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De seks kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Anders Holm på andh@di.dk, tlf. 3134 1266 eller pressekoordinator Lars Bøgeskov, tlf. 2236 3138.

Ikast-Brande Kommune fastholder førstepladsen i Lokal Erhvervsvenlighed 20244.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Ikast-Brande Kommune er igen i år placeret som nummer ét i DI’s årlige undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed – og førstepladsen er tilmed mere suveræn end nogensinde før. Det er 13. gang ud af de seneste 15 år, at kommunen indtager den fornemme førsteplads, hvilket understreger Ikast-Brandes vedvarende stærke indsats for at skabe optimale erhvervsvilkår. Ikast-Brande har især gjort fremskridt i kategorien ”Infrastruktur”, hvor kommunen er steget fra en 19. plads til en imponerende 2. plads. Dette viser, at kommunen har formået at forbedre sine vejnet, og erhvervslivet oplever bedre transportmuligheder for deres medarbejdere. - Tillykke igen til Ikast-Brande kommune – en imponerende førsteplads. Det er især en stor glæde at se, at Ikast-Brande Kommune har klatret fra en 19. til en 2. plads i kategorien ”Infrastruktur”. Dette viser, at kommunens investeringer i vejnet og bedre transportmuligheder virkelig har båret frugt, siger Bo Knudsen, bestyrelsesleder for DI Midt Vest. Ikast-Brand

Herning Kommune stiger til en andenplads i Lokal Erhvervsvenlighed 20244.9.2024 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Herning Kommune har igen formået at forbedre sin placering i DI’s årlige undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed og er nu rykket op til en samlet flot 2. plads. En enkelt plads højere end sidste års 3. plads. Fremgangen afspejler en fortsat styrket indsats på flere områder, selv om der også er kategorier, hvor der stadig er plads til forbedring. Herning har opnået bedste placering i kategorien ”Grøn udvikling”, hvor kommunen ligger på en 1. plads. Dette viser, at Herning fører an i bæredygtighed og grøn omstilling. Det er især erhvervslivets anerkendelse af kommunens indsats for grøn omstilling, der bringer den helt til tops. - Det er fantastisk, at Herning kan bryste sig af en 1. plads i grøn udvikling. Denne førerposition viser, at Herning er en foregangskommune inden for bæredygtighed og grøn omstilling, hvilket er medvirkende til at tiltrække fremtidens grønne investeringer til kommunen, som den jo også har haft god held med, siger Bo Knudsen, bestyrelsesleder i DI Midt Vest Hernin