Isbrydende aftale: hummel indgår unikt samarbejde med fodboldforbundet på verdens største ø

Det danske sportsbrand hummel har netop offentligjort en ny fireårig aftale med det grønlandske fodboldforbund, Kalaallit Arsaattartut Kattuffiat (KAK). Aftalen træder i kraft med øjeblikkelig virkning og har til formål at hylde Grønlands kulturelle arv og unikke identitet.

Når fodboldlandsholdet på verdens største ø løber på banen for at repræsentere deres land, bliver det fremover med de karakteristiske hummel-vinkler på spillertrøjen.

Det danske sportsbrand hummel har nemlig indgået en ny fireårig aftale med det grønlandske fodboldforbund, der sigter mod at hylde Grønlands unikke identitet og bringe landets kulturelle elementer ind i fodboldverdenen på en ny og anderledes måde.

”Hos hummel har vi altid haft en forkærlighed for at støtte mindre kendte og unikke sportshold – og Grønlands fodboldforbund er et perfekt eksempel på et sponsorat med kant, som vi elsker. Grønland udgør en vigtig del af vores danske rigsfællesskab, men står i lige så høj grad som en stærk og selvstændig kultur, som vi ønsker at hylde og dyrke gennem vores partnerskab,” udtaler hummels CEO, Lars Stentebjerg og uddyber:

"Med 80 procent af landet dækket af iskapper og gletsjere repræsenterer Grønland noget helt unikt, som du ikke finder andre steder i verden. På trods af de vanskelige betingelser for fodbold på Grønland udgør fodboldlandsholdet fortsat en vigtig kilde til nationalt sammenhold og stolthed blandt landets indbyggere. Det ønsker vi at indarbejde i vores branding og produktdesign, således at de kommende landsholdstrøjer ikke kun er fede og funktionelle, men også fortæller en historie om grønlandsk kultur.”

Foruden at hylde landets unikke kultur er samarbejdet mellem hummel og det grønlandske fodboldforbund også en fejring af landets ambitioner på fodboldbanen. Det gælder bl.a. forbundets ønske om optagelse i Concacaf, der vil give Grønland mulighed for at spille med i FIFA-turneringer.

"Vi er utrolig stolte over at have indgået et nyt samarbejde med et anerkendt brand som hummel. Det giver os en unik mulighed for at præsentere Grønland på den internationale scene og vise verden, hvad grønlandsk fodbold kan på trods af vores geografiske og klimatiske udfordringer. Vi glæder os til at arbejde tæt sammen med hummel for at skabe endnu mere opmærksomhed på vores fantastiske landshold i de kommende år,” siger Kenneth Kleist, formand for Kalaallit Arsaattartut Kattuffiat.

hummel forventer at kunne præsentere de nye grønlandske landsholdstøjer i slutningen af året.

Trods utilfredsstillende resultat i 2023: hummel fastholder ambition om at blive top-10 sportsbrand i verden10.6.2024 10:00:18 CEST | Pressemeddelelse