Derfor falder NVIDIA på regnskabet

NVIDIA præsenterede sent i går aftes sit seneste kvartalsregnskab indeholdende imponerende resultater, men alligevel oplevede aktien et markant fald. Men markedets reaktion er præget af misforståede bekymringer og den høje prissætning, forklarer Mads Christiansen, investeringschef i New Deal Invest.

NVIDIA præsenterede sent i går aftes sit seneste kvartalsregnskab
NVIDIA præsenterede sent i går aftes sit seneste kvartalsregnskab NVIDIA Inc

Markedets fokus: Faldende bruttomargin og produktudvikling

Markedet har reageret på NVIDIAs regnskab med bekymring over en faldende bruttomargin, hvilket dog var forventet, især på grund af den øgede produktion af HBM3-hukommelse til deres chips. Yderligere har der været fokus på justeringer af Blackwell-produkterne, hvilket også var kendt i forvejen og er en almindelig del af udviklingen af banebrydende teknologi.

Mads Christiansen fra New Deal Invest forklarer: "Markedets reaktion afspejler kortsigtede bekymringer og den høje prissætning. Vi mener at der er for lave forventninger til væksten i regnskabsår 2026 og fremefter."

Prissætningen: Den reelle årsag til kursfaldet

Den primære årsag til NVIDIAs aktiekursfald skyldes prissætningen. Aktien handles i øjeblikket til en forward EV/sales på 24, hvilket er tæt på det højeste niveau nogensinde. Det indikerer, at markedet allerede har indpriset en betydelig vækst, på et tidspunkt hvor både omsætningsvækst og overskudsgrad formentlig har toppet. Dette begrænser potentialet for yderligere kursstigninger på kort sigt.

"Vi ser ikke nogen nævneværdig risiko for, at NVIDIA-aktien stikker af i pris på den korte bane. Derimod er der større sandsynlighed for, at kursen stabiliserer sig i det nuværende niveau, inden en potentiel optur mod nye højder i 2025 og fremover, når markedets forventninger til de kommende år opjusteres. Vi forventer, at NVIDIA-aktien vil handle i et interval mellem $100-150 frem mod årets udgang." uddyber Mads Christiansen.

Accelerated Compute: Den egentlige revolution

Der har været en udbredt misforståelse i debatten om den fremtidige efterspørgsel på NVIDIAs chips. Mens mange henviser til en "AI-revolution", ligger den sande teknologiske revolution i 'accelerated compute'. Denne teknologi, repræsenteret ved NVIDIAs Hopper og Blackwell produkter, baner vejen for en overgang fra traditionelle computere til accelererede computere, der er billigere, hurtigere og mere energieffektive.

"Det er en teknologisk udvikling, som sænker udgifterne til databehandling. Det betyder at mængden af data, der vil blive behandlet i datacentre stiger. Samtidig muliggør den teknolgogiske udvikling, at AI-modeller kan forstå verden og derfor ser vi en eksplosion i copilots, som gør mennesker mere effektiver. Næste skridt bliver automatisering og robottisering" siger Mads Christiansen.

BigTechs dilemma: En kamp om AI-hegemoniet

At have den ledende AI-model vil komme til at koste svimlende summer i fremtiden. NVIDIA står som en klar vinder i den igangværende teknologiske transformation, fordi mens BigTech-virksomheder som Google, Microsoft, Meta og Amazon skal investere massivt i AI og accelerated compute eller risikere at tabe deres markedsposition indenfor AI. De store summer de skal investere vil generere indkomst hos NVIDIA, hvilket så styrker NVIDIA's position yderligere.

"NVIDIA er strategisk positioneret til at blive den klare vinder i AI-kapløbet, og selvom BigTech har potentialet, er det NVIDIA, der har fordelene. Hver gang NVIDIA-aktien dykker, ser vi det derfor som en købsmulighed," konkluderer Mads Christiansen.

Fremtidsudsigter: Et marked i vækst

På kort sigt (0-1 år) forventer Mads Christiansen og New Deal Invest, at efterspørgslen efter accelerated compute vil holde sig stabilt, drevet af behovet for mere effektive datacentre, samt BigTech’s oprustning i AI-kapløbet.

På mellemlang sigt (2-4 år) vil der komme ny efterspørgsel på accelerated compute ind, fordi accelereret compute muliggøre nye forretningsmodeller.

På lang sigt (4+ år) vil automatisering og robottisering  accelerere behovet for mikrochips voldsomt meget.

Følg pressemeddelelser fra New Deal Invest

Flere pressemeddelelser fra New Deal Invest

Bing udfordrer Google og kan blive en trussel mod Apple27.2.2023 15:36:55 CET | Pressemeddelelse

Med den AI-generede ChatGPT forsøger Microsoft at ændre styrkeforholdet i Tech. Både Alphabet (Google) og Apple er i skudlinjen. Microsoft har smuglet sin trojanske hest ind i både Bing og Edge Mobile-apps og nu også Skype - og det er langt fra den rene fred og idyl, som de (selvfølgelig) giver udtryk for på deres blog. Adgangen til det mobile internet styres af Alphabet og Apple, og Microsoft har længe været ude af spillet. Men nu vil de have en bid af kagen og lader Bing være deres våben. Det er en meget direkte udfordring til Google, som hidtil har siddet solidt på tronen som den altdominerende søgemaskine på mobiltelefoner.

Fondsmanager for New Deal Invest, Mads Christiansen, forventer optur15.11.2022 16:57:38 CET | Pressemeddelelse

Torsdagens inflationstal fra USA varsler helt nye tider for teknologiaktier. Siden starten af 2021 har hele techsegmentet været i bad standing, og aktieværdierne er faldet ud af sengen. Torsdag kom der et klart signal om, at inflationen er på vej ned. Dermed kom der en vished om, at renterne ikke fortsætter deres himmelflugt. Renter er som en tung fodlænke på vækstaktier, og derfor var det rigtig godt nyt for de aktier, som New Deal Invest har i deres portefølje.

Techvirksomheders død er aflyst5.8.2022 14:49:48 CEST | Pressemeddelelse

Det sidste halve år, har markedsdebatten handlet om, at stigende renter, et stagnerende boligmarked, stigende inflation, svag forbrugertillid, krigen i Ukraine, en truende energikrise og udtørring af kapitalmarkeder ville betyde, at mange techvirksomheder ikke ville overleve. Mads Christiansen fra NewDeal Invest udtaler: "Nu er vi så langt inde i regnskabssæsonen, at vi kan drage en foreløbig konklusion: Langt de fleste af de Techvirksomheder, vi er investeret i, har formået at tilpasse omkostningerne til den nye situation og har penge på bunden til at sikre driften"