Flere vil være faglærte

Den storkøbenhavnske uddannelsesinstitution NEXT Uddannelse København melder om en stigning i optaget på skolens erhvervsuddannelser. Vækst i medicobranchen smitter positivt af på erhvervsuddannelserne.

Et nyt skoleår er i gang, og i august strømmede rekordmange nye elever ind på NEXT Uddannelse Københavns erhvervsuddannelser i Storkøbenhavn.

NEXT har oplevet et rekordoptag på erhvervsuddannelsernes grundforløb 1 med 713 nye elever i år. Det er en stigning på cirka 9 procent sammenlignet med året før. Grundforløb 1 er første forløb på erhvervsuddannelserne for de unge, som kommer direkte fra grundskolen, og netop de helt unge har været særligt svære at tiltrække til erhvervsuddannelser, især i Storkøbenhavn.

Den uddannelsespolitiske målsætning har længe været, at mindst 25 procent af en ungdomsårgang skal søge ind på en erhvervsuddannelse umiddelbart efter grundskolen. Derfor glæder det også administrerende direktør på NEXT, Ole Heinager, at flere københavnske unge nu har fået øjnene op for erhvervsuddannelserne.

“Vi har aldrig haft så stort et optag på vores grundforløb 1. Vi har i øjeblikket en venteliste til flere af vores grundforløb 1-fagretninger. Det er en fantastisk udvikling, og det giver anledning til en vis optimisme i forhold til, at vi har fået bedre fat i de helt unge," fortæller Ole Heinager.

Vækst i medicobranchen smitter af på erhvervsuddannelserne

Også grundforløb 2 på NEXTs erhvervsuddannelser har fået et flot optag med 1063 nye elever, hvilket er en stigning på 10 procent. Den markante fremgang er båret af optagene på blandt andet procesoperatør- og industrioperatøruddannelsen. Her er stigningen på 26 og 67 procent for henholdsvis procesoperatør og industrioperatøruddannelsen.

Samtidig er der helt generelt kommet lidt flere elever på tværs af holdene på NEXTs erhvervsuddannelser, hvilket er med til at sikre en pæn samlet fremgang.

“Vi har oplevet en stigning i antal elever på særligt vores operatøruddannelser. Populariteten hænger helt sikkert sammen med den store vækst i medicobranchen og hos flere store danske pharmavirksomheder. Derfor glæder det mig også, at vi blandt andet laver en ny produktionshal til procesoperatøruddannelsen, hvor vi får plads til flere elever og bedre faciliteter,” siger Ole Heinager.

Om NEXT

NEXT Uddannelse København udbyder eux- og erhvervsuddannelser i hele Storkøbenhavn inden for bygge- og anlægsbranchen, industri, business, skønhed og sundhed samt medie og design. Derudover har NEXT seks erhvervsgymnasier og udbyder alle fire gymnasieuddannelser samt gif, AMU og 10. klasser.