Sund & Bælt

Femern-projektet bag nyt stort naturområde på Lolland

Del

Et stort vådområde til gavn for fuglelivet med bugtede vandløb og vandrestier. Det er planen for et nyt naturområde på Lolland, som Sund & Bælt etablerer i samarbejde med Lidsø Gods vest for Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn.

Det nye naturområde på 42 hektar tæt på kysten ved Rødbyhavn
Det nye naturområde på 42 hektar tæt på kysten ved Rødbyhavn Femern A/S

Naturområdet på 42 hektar etableres på kystnær landbrugsjord, der dermed tages ud af drift. Området lægges til Lidsø Naturprojekt, der er en naturpark på 270 hektar, som godset har i forvejen, og er et af de få, større sammenhængende naturområder på Sydlolland.

”Det nye sammenhængende naturområde bliver en blanding af vådområder og lysåben natur. Som en del af projektet udgraver vi også et vandløb og etablerer stier i området, så folk kan komme ud og opleve naturen på nært hold”, siger Ditte Hjort, projektleder i Sund & Bælt, der har arbejdet på aftalen med Lidsø Gods.

Naturprojektet byder i forvejen på et spændende og varieret plante- og dyreliv med flere fredede arter, herunder grønbroget tudse, strandtudse og løgfrø. Tilføjelsen af det nye areal giver de fredede arter endnu flere levesteder og ynglemuligheder.

Med sin kystnære placering er det nye område desuden perfekt for en række ynglende vadefugle, herunder klyder, brushøne og hvidklire.

Omlægningen fra den nuværende landbrugsdrift til naturområde vil også betyde mindre udledning af kvælstof til Femern Bælt. Projektet er således en gevinst hele vejen rundt, understreger Anders Henriksen, der ejer Lidsø Gods og naturprojektet.

”Sammen med Femern-projektet får vi nu føjet et nyt, stort areal til Lidsø Naturprojekt. Dette er på alle måder en gevinst, som vil gavne miljøet både på land og i havet. Samtidig bliver din oplevelsen af naturen i området rigere og mere varieret”, siger Anders Henriksen.

Arbejdet med at etablere det nye naturområde går i gang i starten af september og ventes af være afsluttet i løbet af efteråret. Derefter vil området blive fulgt i en årrække for at sikre, at naturen udvikler sig efter hensigten.

Fotos og illustrationer: https://www.skyfish.com/p/femern

Kontakter

Billeder

Det nye naturområde på 42 hektar tæt på kysten ved Rødbyhavn
Det nye naturområde på 42 hektar tæt på kysten ved Rødbyhavn
Femern A/S
Download
Nyt naturområde med vådområder til vadefugle
Nyt naturområde med vådområder til vadefugle
Femern A/S
Download

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Trafik bidrager positivt til resultat og Femerntunnel får støttemidler fra EU9.9.2024 13:51:11 CEST | Pressemeddelelse

Mens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Samlet set bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden. På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 pct. i 1. halvår. Personbiltrafikken faldt med 1,3 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,8 pct. Indtægterne fra vejtrafikken steg 1,5 pct. i forhold til første halvår af 2023 og var på 1.543 mio. kr. Omsætning fra jernbanen er i 1. halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 grundet omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 pct. Vejindtægterne steg med 21 mio. kr. til 784 mio. kr. i første halvår sammenlignet med

Teknisk delrapport viser, at det er muligt at beskytte København mod fremtidens voldsommere stormfloder5.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har i dag offentliggjort den anden delrapport i forundersøgelsen af stormflodssikring af København. Rapporten viser, det er muligt at sikre København mod fremtidens stormfloder, selvom de bliver voldsommere og hyppigere end nutidens. Rapporten indgår i det videre arbejde med forundersøgelsen, der forventes færdig i slutningen af året, hvorefter politikerne kan tage stilling til næste skridt.

Cykelløb over Storebælt påvirker trafikken lørdag3.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På lørdag den 7. september 2024 passerer godt 2.000 cyklister Storebælt i forbindelse med Danmarks længste motionscykelløb fra Aarhus til København. Broen vil være åben under hele løbet, men der vil opstå længere rejsetid. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Sto-rebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Sådan påvirkes trafikken Under løbet vil der være dobbeltrettet trafik i de vestgående spor i retning mod Fyn og Jylland, og vejens status ændres til landevej med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t og overhaling er forbudt. I denne periode forventes turen over broen i øvrigt at tage 10-15 minutter ekstra. Kør hjemmefra i god tid Broen lukkes i to omgange a 45 minutter, henholdsvis om eftermiddagen klokken 14.30 og igen om aftenen klokken 20.00 for at omlægge trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Kør derfor hjemmefra i god tid og passér gerne Storebælt før klokken 13.00 eller efter klokken 21.00. Hold dig opdateret Find mere info på Storeba

Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej27.8.2024 13:00:27 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde. Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen. For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt. Opgradering af godt 600 meter vej Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye