Denne weekend: Økologisk Høstmarked over hele landet

Traktortur, pluk-selv-æbler og grøntsager, halm-hop, smag på vin, sanketure, kaffe og kage. Det bugner med oplevelser fra jord til bord denne weekend d. 31. august & 1. september, hvor de økologiske gårde åbner dørene til Økologisk Høstmarked. Det er for alle og gratis.

Lille pige sidder og aer en lille kylling
Til Økologisk Høstmarked kan du komme tæt på de økologiske dyr og lære om, hvordan de lever. Økologisk Landsforening

Økologisk Landsforening og de økologiske værter holder høstmarked d. 31. august. & 1. september landet over. Der er oplevelser for store og små i fællesskabets og økologiens tegn.

”Det økologiske skattekammer er stort og jeg glæder mig over, at økologerne endnu en gang byder indenfor for at vise alt det, vi arbejder med. Hver dag står økologerne op for at lave fødevarer, der passer på kloden,” siger Michael Kjerkegaard, forperson for Økologisk Landsforening.

37 værter åbner dørene for alle interesserede. Der er stor variation i, hvad de økologiske værter vil vise frem og nogle steder er for børnefamilien og andre er for det modne par, der vil nyde en kold drik i skyggen. Nogen steder kan du se, hvordan dyrene lever under åben himmel over jorden, andre steder, kan du undersøge, hvordan de allermindste dyr, det vigtige mikroliv og arbejder i den økologiske jord. Der vil være foderture, fællesspisning, pluk-selv blomster og meget mere.

Se listen over gårde nedenfor og læs mere her.

Nordjylland

Nørregård (Bernhards Hus), Aarup

Sjælland

Langebjerggård, Eskebjerg (Vestsjælland)

Lærkehøj Økologisk Frugt, Kagerup (Vestsjælland)

Birkemosehus, Sorø

Vivis Pryd, Herlufmagle

Pedersminde, Tureby

Brinkholm, Karise

Ventegodtgaard, Lille Skensved

Sølagers Værksted, Hundested

Svanholm Gods, Skibby

Naturplanteskolen, Hedehusene

Snoremark, Roskilde

Grantoftegård, Ballerup

Grennessminde, Taastrup

Stengården, Birkerød

Mangholm, Hillerød

Valby Bækgård, Gribskov

Rarbarbergaarden, Vejby

Thorshøjgård, Dronningmølle

Bornholm

Hammersly Økojord

Du kan finde din gård her. Det er forskelligt, om der er åbent lørdag eller søndag eller begge dage.

Økologisk Høstmarked gennemføres med midler fra Fonden for Økologisk Landbrug – Finansieret af Den Europæiske Union, NextGenerationEU

Yderligere info (til pressen):

Marendine Ladegaard, kommunikationskonsulent, 2016 4434