Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Vinderen af Årets Landsby 2024 er... Lundeborg!

Lundeborg i Svendborg Kommune vinder titlen som Årets Landsby 2024. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit.

Lundeborg sikrer sig sejren, fordi byen rummer mange inspirerende mødesteder til gavn for det lokale fællesskab.

I tæt konkurrence dystede landsbyerne Lundeborg i Svendborg Kommune, Hammershøj i Viborg Kommune og Venslev i Frederikssund Kommune om titlen som Årets Landsby 2024. I sidste ende var det Lundeborg, der sikrede sig sejren, titlen og præmien på 50.000 kr.

I år var dommerne på jagt efter en landsby, hvor det emmer af inspirerende mødesteder og gode rammer med plads til fællesskaber og aktiviteter for landsbyens borgere.

De tre finalister kunne alle fremvise gode eksempler på fællesskabsfaciliteter og mødesteder, men fynske Lundeborg endte alligevel med at blive dommernes favorit, da de besøgte byen den 25. august. Komitéformand Helene Simoni Thorup havde rosende ord til vinderen:

- Med landsbyens 450 engagerede borgere har Lundeborg skabt fællesskaber, der favner alle aldersgrupper. Det er en utrolig stærk historie, som har været med til at forme byens udvikling. Gennem en målrettet udviklingsplan har Lundeborg desuden tiltrukket mange nye beboere og oplevet en stigning i turismen om sommeren, fortæller hun og tilføjer:

- Udviklingen har styrket det frivillige engagement, der særligt kommer til udtryk ved, at byens købmand i dag drives af over 70 frivillige. Ligesom Lundeborg har formået at skabe et samlingssted for byens beboere ved Aktivhuset, hvor der blandt andet afholdes ugentlige grønne fællesspisninger med stor tilslutning. Det er meget inspirerende.

Nytænkning af det eksisterende

Med Lundeborgs placering mellem kyst og fredet skov, har byen været nødsaget til at nytænke, hvordan eksisterende bygninger kan bruges til nye mødesteder. Hele året danner havnen og den omkringlæggende natur desuden ramme for sjove aktiviteter, såsom sommerkoncerter i ”Smøgen”, vandsport i Sejlklubben og vinterbadning ved stranden.

- Lundeborgs placering har givet byen et benspænd, da det ikke har været muligt at udvide med nye boliger og fælleshuse. I stedet fik havnens gamle pakhus nyt liv, og rummer i dag både kunsthåndværk og Genbrugs Bazar. Begrænsningen er blevet til Lundeborgs styrke, for det skaber en landsby med liv og sjæl, siger Helene Simoni Thorup.

Selvom der kun kan være én vinder, så har de tre landsbyer alle formået at imponere dommerkomitéen.

- Vi har besøgt tre landsbyer, der hver især har imponerende og stærke fællesskaber med en høj grad af frivillighed og masser af viljestyrke - det har været utrolig spændende at opleve, hvordan forskellige mødesteder bidrager til byens udvikling. Jeg er sikker på, at alle tre finalistlandsbyer vil være en inspiration for mange landsbyer rundt omkring, afslutter Helene Simoni Thorup.

Kåringsfesten af Årets Landsby 2024 afholdes i vinderlandsbyen Lundeborg den 14. september 2024.

Fakta om Årets Landsby

Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 28. gang. På spil er ikke blot æren, men også en check på 50.000 kroner til vinderlandsbyen, mens 2. og 3. pladsen hver honoreres med 25.000 kroner. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.

Landdistrikter: Økonomiaftale smadrer velfærden i trængte landdistriktskommuner28.8.2024 14:31:30 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens økonomiaftale med KL skulle give over 3,4 mia. kr. mere til velfærd og forbedringer i alle kommuner, men i stedet betyder aftalen voldsomme nedskæringer i velfærden i mange ø-, yder- og landkommuner, fordi pengene ikke kommer ud til de førnævnte kommuner. Det er direkte besparelser på den borgernære kernevelfærd med store nedskæringer på daginstitutioner, skoler, ældrepleje, fritidsfaciliteter mv. Landdistrikternes Fællesråd frygter lukninger i de mindre bysamfund og opfordrer til akut hjælp.

Landdistrikterne roser regeringens udspil til at sikre ungdomsuddannelser i hele landet25.8.2024 09:12:13 CEST | Pressemeddelelse

Landdistrikternes Fællesråd er meget glade for regeringens initativer, som skal bidrage til at sikre ungdomsuddannelser i hele landet. Særligt forslagene om et nyt og forhøjet udkantstilskud, udligning af taxameterforskelle mellem stx og hhx, samt fastholdelse af taxameter pr. elev til ungdomsuddannelsesinstitutioner med op til 700 elever, og endelig understøttelse af campusdannelser, vil gøre en stor forskel for ungdomsuddannelser i landdistrikterne.