L&F: Altafgørende med muskler til implementering af Grøn Trepart

Søren Søndergaard, formand for Landbrug & Fødevarer
Søren Søndergaard, formand for Landbrug & Fødevarer Landbrug & Fødevarer

Kort før sommerferien indgik en samlet Grøn trepart en aftale om et grønt Danmark. En historisk aftale, der tegner linjerne for fremtidens fødevareproduktion og et nyt og grønnere Danmarkskort. I dag har regeringen meddelt, at der kommer en ny ministerpost med ansvar for implementeringen af trepartsaftalen. En nyhed, der vækker optimisme hos formanden for Landbrug & Fødevarer.

- Jeg vil gerne rose regeringen for dagens melding om en minister for grøn trepart. Det kan vise sig at være helt afgørende for, at vi kommer i mål med implementeringen. Det viser mig, at der sættes handling bag det håndslag, vi har givet hinanden i den grønne trepart. For nok er aftalen historisk, og vi er stolte af resultatet, men værdien og resultaterne kommer selvsagt først, når vi er godt i gang med implementeringen. Det er en enorm opgave, der venter. Der er brug for både tempo, muskler og at mindske afstanden fra skrivebordene til virkeligheden ude i landet. Jeg er glad for, at regeringen har samme erkendelse, og at vi fremover får én indgang, siger Søren Søndergaard, formand i Landbrug & Fødevarer.

Han understreger, at implementeringen vil kræve meget af alle parter bag aftalen.

- Særligt lokalt hos os i landbruget, hos de lokale naturfredningsforeninger og i kommunerne, der får et stort ansvar. Det kan og skal vi levere på. Men vi kommer ikke i mål, hvis ikke der fra politisk side afsættes de ressourcer og det fokus, som så stor en implementeringsopgave kræver. Det har vi set før. Blandt andet med omlægningen af lavbundsjorder. Landmænd og andre gode lokale kræfter venter i årevis, mens bureaukrati og administration spænder ben for den grønne omstilling.

Aftalen i den grønne trepart leverer konkrete løsninger, der vil bidrage til at sænke klimaaftrykket yderligere, bidrage til et godt vandmiljø, give mere plads til natur og biodiversitet og styrke beskyttelsen af drikkevandet. Det skal ske samtidigt med, at dansk landbrug udvikler sig som en stærk og internationalt konkurrencedygtig sektor, der også producerer gode og sunde fødevarer i fremtiden.

- I Landbrug & Fødevarer ser vi frem til samarbejdet med den kommende minister for området og ikke mindst at blive endnu klogere på, hvordan regeringen vil organisere arbejdet, så vi netop får mindre og ikke mere bureaukrati, siger Søren Søndergaard.

Søren Søndergaard, formand for Landbrug & Fødevarer

Om Landbrug & Fødevarer