Børnenes nytårstale vender tilbage på TV 2

Hvad fylder for børn i Danmark anno 2024? Det får vi svaret på 1. januar 2025, når TV 2 i samarbejde med UNICEF Danmark igen afholder Børnenes Nytårstale. Børn fra hele landet kan nu indsende deres bud på årets tale.

Unges mistrivsel, klima og skærmforbrug var tre af de temaer, der fyldte blandt de indsendte nytårstaler fra danske børn sidste år.

Det var 13-årige Maria Højsgaard-Lauridsen fra Aalborg, der blev udvalgt til at få sin tale vist lige inden statsministerens nytårstale den 1. januar 2024. Hun havde en appel til voksne om at lytte mere til børn.

- Jeg går tit rundt med en følelse af, at voksne lader som om, de lytter til børn. Men i virkeligheden tager de os ikke alvorligt, sagde hun i sin tale.

Nu vender Børnenes Nytårstale tilbage og giver netop ordet til børnene. Alle børn under 18 år kan nu indsende deres bud på årets nytårstale til og med 20. november. Én tale bliver udvalgt til at blive sendt på TV 2 lige inden statsministerens nytårstale 1. januar, mens yderligere fem taler kan ses på TV 2 Play mellem jul og nytår.

Børn skal være en del af den demokratiske samtale

Bag Børnenes Nytårstale står TV 2 og UNICEF Danmark, der med initiativet ønsker at styrke børns stemmer i den offentlige debat – og deres deltagelse i den demokratiske samtale.

- På TV 2 vil vi engagere danskerne i den demokratiske samtale. Selvfølgelig også børnene. Derfor er jeg meget glad for, at vi endnu en gang giver den største megafon, vi kan finde, til netop børnene, så vi kan høre, hvad det er, de – vores fremtid – tænker over, siger programdirektør på TV 2, Dorthe Thirstrup.

- Rigtig mange børn og unge har en holdning til, hvilken retning Danmark og verden skal bevæge sig i. Men samtidig oplever de, at deres meninger ikke har værdi. Det viser undersøgelser, og det var også en af hovedpointerne i sidste år nytårstale, hvor Maria Højsgaard-Lauridsen sagde, at voksne i virkeligheden ikke lytter til børn. Derfor er vi i UNICEF Danmark stolte af igen i år at kunne tilbyde så fremtrædende en talerstol for børn i Danmark, siger Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark.

UNICEF Danmark har udviklet undervisningsmaterialer til mellemtrin og udskoling, der klæder børn og unge på til at tage ordet og holde en tale.

Marie Louise PlenborgCorporate kommunikation

mlop@tv2.dk

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.

Thomas Vinterberg og Zentropas TV 2-dramaserie, 'Familier som vores', får fantastisk modtagelse til gallapremieren i Venedig1.9.2024 17:46:42 CEST | Pressemeddelelse

Verdenspremieren på Thomas Vinterberg og Zentropas TV 2-dramaserie, 'Familier som vores', fandt i går sted på filmfestivalen i Venedig, hvor de første fire afsnit blev vist for en begejstret og rørt verdenspresse samt festivalgæster i biografen Palazzo del Casinò. Det endte i et stående bifald på fire minutter i salen Sala Casinò.

Danskerne kvitterer for dagsordensættende halvår – streamingforbruget stiger28.8.2024 14:45:07 CEST | Pressemeddelelse

TV 2s seere og brugere har i første halvår samlet sig om dagsordensættende journalistik, opsigtsvækkende danske programmer og enestående sportsoplevelser. Danskerne har i høj grad deltaget i fælles samtaler om kompleks økonomisk kriminalitet, heppet på herrelandsholdet til EM i fodbold, fulgt spillet om sandheder og løgne i 'Forræder' og været helt tæt på kærlighedsdilemmaer i ’Bachelorette’.