Viborg Bibliotekerne

Viborg Bibliotekerne fejrer de gode cykeloplevelser

Viborg Bibliotekerne bakker op om den internationale EuroVelo & Cycling Tourism konference, der i år afholdes i Viborg fra den 23. - 25. september og har taget initiativ til en række spændende aktiviteter, der hylder cyklingens glæder.

En udstilling i to dele
Temaudstillingen på Viborg Bibliotekerne har været opdelt i to faser. I juni og juli måned var fokus på det nationale og lokale, hvor samarbejdet med Hærvejen og Cyklistforbundet inspirerede borgerne til både korte og lange cykelture. Fra august og frem til konferencen i september skifter udstillingen fokus til det internationale. Her præsenteres informative materialer fra EuroVelo, et europæisk netværk af langdistance-cykelruter, samt fotos fra ”Cykeldrengenes” eventyr rundt om i verden.

Foredrag og konkurrence
Et af højdepunkterne i Viborg Bibliotekernes program er et foredrag med verdenscyklisten, forfatteren og foredragsholderen Tore Grønne, som finder sted på Hovedbiblioteket i Viborg den 10. september kl. 19. Den kendte eventyrer vil dele sine oplevelser og historier fra sine mange cykelrejser verden over.

I løbet af sommeren har borgerne haft mulighed for at deltage i en fotokonkurrence, hvor de kunne indsende billeder fra deres egne cykelture eller -ferier. Bidragene spænder fra flotte udsigter fra hele Danmark til begejstrede minder fra familiens første fælles cykelferie. Vinderne af konkurrencen udvælges i samarbejde med Jacob Ravn fra Media College i Viborg og Inger Larsen Ørbæk fra Cyklistforbundet. Derudover har borgerne kunnet dele deres cykelminder og fortælle, hvorfor de cykler – om det er for motion, klimaet eller den friske luft.

Fællesskab og cykeloplevelser i fokus
Under hele udstillingsperioden har Viborg Bibliotekerne haft fokus på fællesskab og dét at gøre noget godt for sig selv sammen med andre. Cyklistforbundets Viborgafdeling har inviteret til guidede cykelture med fokus på kunst langs Hærvejen, og i september er lokale forfattere og Viborgs smukke midtby omdrejningspunkt.
En voksencykel og en børnecykel, udlånt af samarbejdspartneren Bjarne Sølager Kriegbaum fra Rolsted Cykler, har ageret som fint blikfang i udstillingen.

”Som tovholder har det været interessant at indgå i de mange forskellige samarbejder omkring udstillingen. Og det har været inspirerende at se, hvordan cykling kan være mere end blot en transportform – det er en måde at forbinde mennesker, fremme sundhed og skabe uforglemmelige oplevelser på,” fortæller læringsmedarbejder på Viborg Bibliotekerne, Charlotte Høj Søndergaard.

Vi håber, at de forskellige aktiviteter på Hovedbiblioteket i Viborg vil inspirere endnu flere til at hoppe på cyklen og opleve verden fra sadlen.

Arrangementer:
”På cykeltur med litteraturen og Cyklistforbundet”: 4. september kl. 9.30
”Foredrag med Tore Grønne: 50.000 km på cykel i en vidunderlig verden”: 10. september kl. 19.00

Læs mere om foredrag og cykelturen på vibrogbib.dk/arrangementer

Kontakt: Charlotte Høj Søndergaard, Læringsmedarbejder på Viborg Bibliotekerne
Direkte tlf.: 41 71 90 36 / e-mail: chso@viborg.dk