Kandidatreformen løber løbsk: Dobbelt så mange afkortede uddannelser

Der kommer langt flere afkortede kandidatuddannelser på universiteterne, end partierne bag kandidatreformen aftalte i juni 2023.

Et nyt lovudkast fra Uddannelses- og Forskningsministeriet gør det klart, at politikernes aftale om at omlægge 10 procent af kandidatuddannelserne til de såkaldt 1-årige kandidatuddannelser nu de facto stiger til mere end det dobbelte.

Derfor kræver Akademikerne, at lovforslaget bliver taget af bordet, og at partierne genbesøger aftalen.

Fra hver tiende til hver fjerde uddannelse skal kortes

Ifølge den politiske aftale skal 30 procent af landets kandidatuddannelser omlægges: 10 procent til kortere kandidatuddannelser og 20 procent til såkaldte erhvervskandidater.

Kandidatudvalget, med repræsentanter fra blandt andet ministeriet og universiteterne, har netop vurderet, at det ikke kan lade sig gøre at omlægge 20 procent til erhvervskandidater, men kun 7 procent. De nye kortere kandidatuddannelser går dermed fra at udgøre 10 procent til 23 procent.

Lovforslaget, der netop er sendt i høring, cementerer den fordeling ved at udelade en erhvervskandidat med virksomhedsforløb, som i længde og tyngde ville matche de nuværende kandidater. En uddannelse, der ville sandsynliggøre, at man kan komme op de 20 procent erhvervskandidatuddannelser. Uden den stiger andelen af de 1-årige dermed til mere end det dobbelte af, hvad der politisk er aftalt.

Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne, siger:

• Jeg er dybt bekymret. Vi er gået fra en gylden mulighed for at skabe erhvervsrettede kandidatuddannelser på samme høje niveau, som vi kender i dag, til at det samlede uddannelsesniveau i Danmark bliver langt lavere, end hvad det politiske flertal har skrevet under på.  Erhvervslivet har rettet en kraftig kritik den seneste tid af de konsekvenser reformen i virkeligheden tegner til at få, og her stemmer vi i.
  • Vi kan ikke bakke op om så store afvigelser fra den politiske aftale. Og spørgsmålet er, om de politiske partier kan? Vi appellerer kraftigt til at trække i håndbremsen på arbejdet med reformen, der er løbet løbsk. Vi skal have det netop udsendte lovforslag af bordet, og så appellerer vi til, at forligskredsen genbesøger aftalen.

Fakta:

• Akademikerne er hovedorganisation for 26 faglige organisationer, der repræsenterer 500.000 offentligt og privatansatte og udgør den akademiske fagbevægelse.
  • Kandidatudvalget består blandt andet af: Departementschef i Uddannelses- og Forskningsministeriet, Direktør i Uddannelses- og Forskningsministeriet, Rektorerne fra universiteterne samt forperson for Danske Studerendes Fællesråd.
  • Kandidatreformen forventes ifølge beregninger fra Finansministeriet at komme med et årligt velstandstab på 13 milliarder kroner som følge af dimensionering i den form, den politiske aftale, oprindeligt har.

Kontakt: Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne: 24888442

Billeder

Kilde: Politisk aftale om reform af universitetsuddannelserne s. 2 samt Kandidatudvalgets delrapport s. 52

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 26 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2024 ca. 500.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Akademikerne: Tillykke til alle de optagne! Til jer andre: der er stadig ledige pladser25.7.2024 18:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Ved midnat får 85.000 håbefulde unge svar på, om de er optaget på en videregående uddannelse. Mere end 61.000 af dem er blevet tilbudt en plads, viser årets tal fra Den Koordinerede Tilmelding (KOT). Akademikernes formand ønsker de optagne stort tillykke, men råder samtidig dem, der missede optaget, til at kigge på alternative uddannelser med ledige pladser. Til næste år vil uddannelseslandskabet nemlig se meget anderledes ud.