Røde Kors

Genbrug er blevet for alle: I Hovedstaden vil man gøre unikke fund med historie; i Syddanmark en god handel, viser ny undersøgelse fra Røde Kors Genbrug

Del

Danskerne køber og sælger langt mere genbrug end for blot fem år siden, og kun godt hver tyvende dansker mener, at genbrug slet ikke er for dem. Tendensen er den samme over hele landet, men motivationen for at købe brugt varierer fra region til region

Genbrug er blevet for alle, men det er forskelligt, hvad der motiverer danskerne til at købe brugt.
Genbrug er blevet for alle, men det er forskelligt, hvad der motiverer danskerne til at købe brugt. Foto Nivikka Andersen/Røde Kors

Brugte møbler, tøj, sko og ting til boligen skifter hænder som aldrig før. Det viser en helt ny undersøgelse om danskernes genbrugsvaner fra Røde Kors Genbrug, som selv driver 260 butikker.

Hvor det i 2019 var halvdelen af danskerne (50%), som havde købt genbrugstøj og -tilbehør, er det i dag størstedelen af befolkningen, der køber genbrugstøj, nemlig næsten tre ud af fire danskere (72%). Også møbler og boligartikler har oplevet en stigning.

Økonomi, klima og den gode handel
Og tendensen er den samme over hele landet, for i alle fem regioner er det mere populært end nogensinde før at handle brugt. Men hvor det i Hovedstaden er hensynet til miljø og klima samt interessen for at gøre unikke fund med historie, der driver genbrugsjagten, er det i Syddanmark og på Sjælland særligt udsigten til den gode handel, der gør genbrug populært. Nordjyderne motiveres af klimahensyn og viser en stærk interesse for at købe ting, de ellers ikke har råd til, mens det i Midtjylland primært er udsigten til at spare penge, der driver genbrugshandlerne.

”Vi kan se, at danskerne motiveres af noget forskelligt, når de skal købe og sælge genbrug, og det er især udsigten til at gøre et godt køb og gøre noget godt for klimaet, der er motivationsfaktorer. Men når alt kommer til alt, så gør man jo begge dele og meget mere, når man handler genbrug”, siger chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg.

Stor tilgængelighed
Tina Donnerborg bemærker i undersøgelsen især, at gruppen af dedikerede genbrugskunder er steget markant. Det er kunder, som grundlæggende mener, at genbrug er godt. Den gruppe er steget fra 18% i 2019 til hele 61% i 2024.

”Genbrug er blevet mainstream, nemt og for alle – heldigvis. Der er både sket en holdningsændring til det at købe og sælge brugt, men det er også blevet enormt tilgængeligt med et støt stigende antal fysiske genbrugsbutikker over hele landet og en vækst i onlinemarkedspladser, der gør det muligt at handle genbrug uanset hvor, du befinder dig”, siger Tina Donnerborg.

”Det betyder, at du har mange flere muligheder for at gøre det der helt særlige fund og mange flere muligheder for at sælge det videre, du selv er færdig med at bruge. Særligt væksten i onlinegenbrugshandel er også årsag til, at vi sidste år åbnede Røde Kors webshop, som vores kunder er meget glade for. Det ser vi blandt andet ved, at en tredjedel af vores kunder vælger at købe online hos os igen efter deres første køb”, siger Tina Donnerborg, som også hæfter sig ved, at gruppen af kunder, som mener, at genbrug ikke er noget for dem, er dalet fra 25% i 2019 til blot 6% i år.

Hun ser lige nu, at særligt accessories og tilbehør samt legetøj og udstyr til børn skaber stor interesse i genbrugsbutikkerne med en vækst på 14%. Derudover er konceptet Byggegenbrug i stor vækst, hvor flere Røde Kors butikker med brugte byggematerialer skyder op i landet, og derfor skaber en vækst på 45%.

Tal for hele landet, 2024

Hvad har du inden for de seneste 12 måneder køb/solgt en eller flere af nedenstående ting som genbrug?

KØB:

Møbler 53% (29 % i 2019)

Boligartikler 55% (35% i 2019)

Tøj og Accessories 72% (50% i 2019)

SALG:

Møbler 58% (18% i 2019)

Boligartikler 55% (17% i 2019)

Tøj og Accessories 72% (23% i 2019)

Hvor har du købt genbrug inden for de sidste 12 måneder?

Online markedsplads (Trendsales mv.) 62%

Genbrugsbutik 59%

Loppemarked 28%

Venner og bekendte 17%

Vintagebutik 8%

Sociale medier 8%

De 10 mest søgte kategorier på rødekorsgenbrug.dk den seneste måned:

  1. Kjoler
  2. Jakker
  3. Bukser
  4. Sandaler
  5. Skriveborde
  6. Jeans
  7. Skjorter
  8. Regntøj
  9. Keramik
  10. Vase

Om undersøgelsen

Kvantitativ undersøgelse blandt 2.000 repræsentativt fordelte danskere i aldersgruppen +16. Data til undersøgelsen er indsamlet i april 2024. Tre fokusgrupper på tværs af landet med 8 deltagere pr. gruppe. Spredning på alder, køn og beskæftigelse. Alle med det til fælles, at de donerer til genbrug, hvor flere også sælger genbrug og køber genbrug. Fokusgrupperne er afholdt i maj 2024.

Kontakter

Røde Kors pressetelefonrodekors.dk/presse

Tlf:3529 9699

Om Røde Kors

Røde Kors er altid til stede

Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.

192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.

Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.

Følg pressemeddelelser fra Røde Kors

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Røde Kors

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye