Vandsektoren i ny tænketank

DANVA forener nu kræfterne med andre relevante samarbejdspartnere i en ny alliance. Det sker i en tænketank, der lanceres i dag under navnet Brundtland og som skal være med til at accelerere den grønne omstilling for at sikre en bæredygtig forsyningssektor.

DANVA varetager vandsektorens interesser i den nye forsyningstænketank Brundtland, som lanceres i dag. Brundtland skal være med til at accelerere den grønne omstilling for at sikre en bæredygtig forsyningssektor i Danmark med løsninger til verden. Foto: DANVA/JesperBlæsild

Stærke kræfter skal løfte i flok, hvis Danmark skal fortsætte med at være foregangsland for grøn omstilling. Derfor lanceres Brundtland, hvor i første omgang DANVA, Dansk Fjernvarme, Grundfos, 3F, Aalborg Universitet, Danfoss, Logstor, Innargi, Kamstrup, COWI, Kredsløb samt Blik & Rør løfter visionen om, at grøn omstilling, innovation og et styrket offentligt-privat samarbejde er en forudsætning for at skabe en bæredygtig forsyningssektor.

”Vi har en af verdens mest effektive vandsektorer, der har sat sig det ambitiøse mål at være klima- og energineutral i 2030. Men det kræver en stor indsats for at bevare det momentum. Ved at pulje kræfterne i Brundtland kan vi arbejde endnu stærkere sammen om at gøre en samlet forsyningssektor bæredygtig. På tværs af forsyningsgrene og brancher skal vi dele viden, så kan vi udvikle fælles løsninger på de grænseoverskridende udfordringer, vi har med klima og bæredygtighed, og som vi skal være på omdrejningshøjde med og helst accelerere," siger direktør i DANVA, Carl-Emil Larsen, der ved Brundtlands generalforsamling inden lanceringen blev valgt ind som bestyrelsesmedlem.

"Ved at styrke den danske forsyningssektor kan vi både sikre Danmarks fremtid og inspirere andre lande til at gøre det samme,” siger Carl-Emil Larsen.

Brundtland skal accelerere grøn omstilling

Direktør for Brundtland, Magnus Skovrind Pedersen, udtaler:
”Det stærke samarbejde mellem forsyningsselskaberne og industrien er en hovedkilde til, at danske virksomheder har udviklet verdens fremmeste teknologier inden for branchen. Det er en innovation, Danmark skal leve af, og det er en succeshistorie, vi kan være stolte af”.

Carl-Emil Larsen vil i Brundtland understøtte en bred offentlig dialog om demokratisk ejerskab, forsyningssikkerhed, grøn omstilling og bæredygtighed.

”Netop det demokratiske ejerskab er en af hovedårsagerne til, at Danmark ligger i front. Det betyder nemlig, at forsyningsselskaber ikke bruger ressourcer på at nedslide hinanden i økonomisk konkurrence, men i stedet fokuserer på i åbne samarbejder at udvikle de mest effektive løsninger til gavn for fællesskabet. Gennem Brundtland kan vi nu i en udvidet kreds af relevante aktører accelerere udviklingen sammen,” siger Carl-Emil Larsen og fortsætter:

"Tænketanken giver os en unik platform for at forme fremtidens forsyningssektor til gavn for vand og varme, hvor innovation og bæredygtighed er tænkt ind i alle led.”

Carl-Emil Larsen, direktør DANVA

DANVA - Dansk Vand- og Spildevandsforening

DANVA er brancheorganisation for danske vandselskaber. DANVA:

Forener alle vandkredsløbets aktører i samarbejde om bæredygtige løsninger.

Forstærker alle, der sikrer forbrugernes tillid til vand, effektiv drift og en høj forsyningssikkerhed.

Fortæller alle om værdien og effekten af danske vandløsninger, der skaber liv og sundhed.

Vandsektoren er en hjørnesten i Danmarks grønne omstilling22.8.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske vandsektor står klar med initiativer, der spænder fra avanceret genanvendelse af ressourcer i spildevand til implementeringen af vedvarende energikilder som solceller og biogas. Med det viser sektoren vejen mod en bæredygtig fremtid. DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening) understreger, at vandsektoren ikke blot er en aktør i klimakampen, men en afgørende drivkraft i realiseringen af Danmarks ambitiøse klimamål.