Erhvervsskolernes ElevOrganisation

EEO: Regeringens udspil er positivt - Men det får os ikke i mål

EEO håber at regeringens udspil om ændringer i taxameterordningen kan bidrage til at styrke undervisningskvaliteten på uddannelserne - særligt i landdistrikterne. Dog er et økonomisk løft alene ikke nok til at nå i mål.

I dag præsenterer regeringen sit udspil til omrokeringer i den nuværende taxameterordning.

I EEO bliver forslaget mødt med grundlæggende optimisme.

Vi håber samtidig, at dette økonomiske løft kan bidrage til at styrke undervisningskvaliteten på uddannelserne. En reel styrkelse af erhvervsuddannelserne kan ikke alene opnås gennem økonomiske tiltag. Der er behov for grundlæggende forandringer af strukturen, som kan gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive for unge. I deres nuværende form oplever vi desværre, at erhvervsuddannelserne halter bagefter og i vid udstrækning ikke appellerer til unge.

Derfor håber vi, at dette kan give skolerne det økonomiske pusterum til at styrke de sociale miljøer, opkvalificere lærerne og sikre, at undervisningsmaterialet er af høj kvalitet.

Positive nedslag i regeringens udspil

Vi ser positivt på den økonomiske støtte til campusdannelse, som vil styrke både uddannelsesudbud og studiemiljøer. Muligheden for, at fusionerede institutioner kan bevare udkants- og grundtilskud, vil yderligere understøtte de sociale og faglige miljøer. Justeringen af det sociale taxameter er også et vigtigt skridt, da den sikrer en retfærdig ressourcefordeling til skoler med mange frafaldstruede elever. Endeligt ser vi optimistisk på håndsrækningen til institutioner, der har været ramt af det midlertidige optagelsesstop, da det vil sikre skolernes økonomiske stabilitet, så de kan fortsætte med at levere kvalitetsuddannelser til fremtidens generationer.

Et økonomisk løft får os ikke i mål - 16 ideer til bedre erhvervsuddannelser

Det essentielle er at opgradere erhvervsuddannelserne, så de matcher nutidens krav. Vi bør fokusere på de reelle udfordringer og tage fat om nældens rod. I sidste uge offentliggjorde vi i EEO vores udspil for at fremme erhvervsuddannelser – ’16 ideer til bedre erhvervsuddannelser'.

I udspillet præsenterer vi ideen om at udvide GF1 med 6 måneder, indføre tre helt nye fag i form af klimalære, virksomheds- & privatøkonomi og design og formgivning, samt en række andre initiativer:

• Obligatorisk studietur

• Løft af grundfagene (dansk, matematik, engelsk osv.) samt muligheden for at løfte enkelte fag til C- eller B-niveau

• Årlig opkvalificering af lærerne

• Individuel vejledning i folkeskolen og på GF1 og GF2

Vi håber, at dette økonomiske tilskud vil give erhvervsuddannelserne det nødvendige pusterum til at forbedre undervisningskvaliteten.

Om EEO

Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) repræsenterer elever fra de tekniske erhvervsuddannelser, EUX, SOSU, PAU og HTX.
Det er os, der varetager elevernes interesser og holdninger i den offentlige debat.

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsskolernes ElevOrganisation

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsskolernes ElevOrganisation