Sund & Bælt igangsætter miljøkonsekvensvurdering af opgradering af Refshalevej

Del

Sund & Bælt gennemfører for Københavns Kommune en miljøkonsekvensvurdering af opgradering af en del af Refshalevej, så cyklende og fodgængere får bedre forhold. Forud for miljøkonsekvensvurderingen afvikles i september måned en idéfase med et borgermøde. 

Trafikken til og fra Refshaleøen er over de seneste år vokset i takt med, at mange københavnere, institutioner og erhvervsdrivende anvender området. Især cyklister og gående færdes i stigende grad på Refshalevej på den nordlige del af Amager i København, og den øgede trafik udfordrer trafiksikkerheden på dele af strækningen. 

For at øge tilgængeligheden og sikkerheden for bløde trafikanter ønsker Københavns Kommune at opgradere Refshalevej, så vejstrækningen lever op til københavnerstandard, og der bliver plads til adskilte fortove, cykelstier og vejbaner. Opgaven med at miljøkonsekvensvurdere opgraderingen er blevet givet til Sund & Bælt. 

Opgradering af godt 600 meter vej 

Miljøkonsekvensvurderingen skal beskrive og vurdere de trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser af en opgradering af Refshalevej med cykelsti og fortov fra sammenfletningen med Forlandet langs Minebådsgraven, og indtil den kommunale vej slutter godt 600 meter mod nord ved parkeringsarealet på Refshaleøen. 

Miljøkonsekvensvurderingen gennemføres i 2024-2025 og munder ud i en miljøkonsekvensrapport, som vil indgå i den videre politiske behandling af projektet.  

En gennemførelse af vejopgraderingen forudsætter politisk opbakning, herunder at Borgerrepræsentationen i København kan give tilladelse til projektet på baggrund af den endelige miljøkonsekvensrapport. Da vejen er anlagt ovenpå et fredet fortidsminde – Christianshavns Vold – vil der også være behov for vedtagelse af en anlægslov før projektet kan realiseres. 

Idéfase i september 

Forud for selve miljøkonsekvensvurderingen afvikler Sund & Bælt en idéfase fra den 1. september til den 1. oktober 2024, hvor alle interesserede kan komme med forslag og idéer til emner, de ønsker at få belyst i miljøkonsekvensvurderingen.  

Input kan sendes til mailadressen orm@sbf.dk. Sund & Bælt gør opmærksom på, at bemærkninger, der ligger inden for opgavens rammer, bliver offentliggjort, så personoplysninger i emne og fritekstfelt bør i videst muligt omfang undgås.  

Borgermøde 

Som led i idéfasen inviteres alle interesserede til borgermøde, den 11. september 2024 kl. 17:00-19:00 ved Copenhill – Skicafeen, Vindmøllevej 6, 2300 København S. Her vil Sund & Bælt og Københavns Kommune orientere om projektet, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål. 

Yderligere information om projektet kan findes på sundogbaelt.dk/orm.  

Tilmelding til borgermødet skal ske på sundogbaelt.dk/orm/tilmelding.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, er åben igen20.12.2024 11:41:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har færdiggjort arbejdet med etablering af ny støjskærm ved Nyborg. Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, kan derfor igen benyttes. I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor der blev afsat en pulje til støjbekæmpelse, har Sund & Bælt etableret en ny, lydabsorberende støjskærm ved afkørsel 45, Nyborg Ø, på motorvej E20. Rampen ved afkørsel 45, som har været midlertidig lukket, mens arbejdet har stået på, er derfor åben igen. Projektet strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø. Sund & Bælt har etableret en fem meter høj støjskærm langs afkørsel 45 og en tre meter høj støjskærm på eksisterende støjvold.

Rambøll vinder udbud på udvidelse af jernbanespor i København13.12.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har valgt Rambøll som rådgiver til anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod. Projektet er en del af Infrastrukturplan 2035 og er afgørende for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd til Københavns Lufthavn. Projektet omfatter etablering af to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad. Overhalingssporene etableres for at forbedre togtrafikken og sikre kapacitet til både gods- og passagertog i forbindelse med den øgede jernbanetrafik, der forventes med den kommende Femern Bælt-forbindelse. Rambøll er ligeledes rådgiver for Sund & Bælt på Femern Bælt-projektet. "Vi er meget tilfredse med at have Rambøll med ombord som rådgiver på projektet. Deres erfaring og tekniske ekspertise vil være en stor fordel i realiseringen af overhalingssporet ved Kalvebod," siger Klaus Jørgensen, der er direktør for Større Projekter hos Sund & Bælt. Projektet indgår i det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, og har opn

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye