FOA lander ny overenskomst for social- og sundhedsassistenter i private lægepraksisser

Ny overenskomst for social- og sundhedsassistenter er en kæmpe anerkendelse af faggruppens plads i private lægepraksisser, siger sektorformand i FOA Tanja Nielsen.

Det har været en lang sej kamp, og det har taget mange års hårdt og insisterende arbejde. Men takket være HK’s hjælp, er det nu lykkedes at få indskrevet FOAs faggruppe – social- og sundsassistenter der arbejder i private lægeklinikker – i HK’s overenskomst, som nu fremover bliver en fælles overenskomst.

Det er en gruppe, der over de seneste år er vokset markant – og i takt med at gruppen er vokset, er der kommet et stadig større behov for en særskilt anerkendelse af deres faglighed og ordnede vilkår gennem en overenskomst med mulighed for at FOA kunne forhandle deres løn, arbejdsvilkår, ferie, barsel, efteruddannelse og TR-rettigheder.

”Det her er en kæmpe anerkendelse af social- og sundhedsassistenternes vigtige faglighed og særskilte arbejdsopgaver i de private lægepraksisser. Det har FOA kæmpet rigtig længe for. Med den nye overenskomst får FOA mulighed for at forhandle en overenskomst, der afspejler vores medlemmers faglighed og særlige arbejdsopgaver og behov ude i virkeligheden. Det er enormt vigtigt og en stor sejr,” siger Tanja Nielsen, sektorformand i FOAs Social- og Sundhedssektor.

Med den nye overenskomst vil social- og sundhedsassistenter i private lægepraksisser fra 1. oktober blive indplaceret med en faglært grundløn. Lønnen stiger første gang med tilbagevirkende kraft fra 1. juni 2024 med 5,51 procent. Næste lønstigning sker den 1. juni 2025 og vil være på 2,91 procent. Samlet set vil lønudviklingen være minimum 8,6 procent over to år.

Derudover styrker den nye overenskomst tillidsrepræsentanternes rolle, ligesom den beskriver udvidede rettigheder ved barsel, mulighed for at medarbejdere veksler løn til en årlig fridag, pensionsbestemmelser for gruppen af social- og sundhedsassistenter samt en række andre vigtige overenskomstforhold.

”Det er mange års kamp for at sikre en overenskomst, der endelig er faldet på plads. Med den nye overenskomst stiller vi social- og sundhedsassistenter i de private lægepraksisser markant stærkere, og vi lægger sporene til fremtidig udvikling og forbedring af deres løn, uddannelse og arbejdsforhold,” siger Tanja Nielsen.

Hun har sammen med blandt andre forbundsnæstformand Thomas Enghausen fra FOA forhandlet overenskomsten på plads over de seneste måneder.

Den nye overenskomst er en fællesoverenskomst mellem Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening (PLA), HK Privat og FOA. Den skal nu sendes til afstemning og godkendelse i de forskellige organisationer, og der ventes at foreligge et resultat den 19. september 2024.