Lægesekretærers løn får et godt nøk op af ny overenskomst

HK Privat, FOA og Praktiserende Lægers Arbejdsgiverforening (PLA) har indgået ny overenskomst, som sikrer lægesekretærer en lønudvikling på 9,73 procent frem mod 2026.

Allerede på næste lønseddel vil lægesekretærer i almen praksis kunne se et højere beløb, end de er vant til.

HK Privat, FOA og PLA har nemlig indgået en ny 2-årig overenskomst, der sikrer en lønstigning med tilbagevirkende kraft fra 1. juni i år på 5,51 procent. Dertil kommer en ny lønstigning på 2,91 procent fra 1. juni 2025. Når lønstigningerne får gennemslag på arbejdsgiverindbetalt pension, ferietillæg og store bededagstillæg, løber den samlede lønudvikling op i 9,73 procent frem mod 2026. Det er der god grund til at være tilfreds med, mener faglig sekretær i HK Privat, Monica Hovgaard.

- Vi står med et rigtig godt resultat. Udover pæne lønstigninger er der kommet en række forbedringer ind omkring fleksibilitet og bedre mulighed for frihed, mere betalt barsel, udbetaling af ubrugte uddannelsesdage og tillidsrepræsentanternes arbejde. Alt i alt står lægesekretærerne, som er omfattet af overenskomsten, styrket, siger hun.

Som noget nyt er FOA part i overenskomsten. Udover at styrke det faglige fællesskab er formålet blandt andet, at FOA’s faglærte medlemmer fremadrettet indplaceres som en faggruppe i samme lønsystem som lægesekretærerne. Dermed indplaceres de ikke længere som ikke-uddannede lægesekretærer.

Bedre rettigheder for tillidsrepræsentanter

Overenskomstfornyelsen indeholder en række bestemmelser, som styrker tillidsrepræsentanterne i deres arbejde. Blandt andet kommer valget til tillidsrepræsentant fremadrettet til at foregå i arbejdstiden. Tillidsrepræsentanten får også mulighed for at mødes med nye kolleger i arbejdstiden, ligesom tillidsrepræsentanten skal orienteres om kommende ansættelser, advarsler og afskedigelser.

Sådan stiger lønnen med overenskomsten:

1. juni 2024: 5,51 Procent

1. juni 2025: 2,91 procent

Udover lønstigninger og styrkede TR-rettigheder indeholder overenskomsten følgende forbedringer:

• Mulighed for at købe en ekstra fridag
    Som en nyskabelse i overenskomsten vil det fremadrettet være muligt for medlemmerne at købe en ekstra fridag til en værdi af 0,40 procent.

• Mulighed for udbetaling af ikke forbrugte uddannelsesdage
    Er man blevet nægtet sine uddannelsesdage på grund af travlhed eller manglende økonomi i praksis, kan man som noget nyt få dem udbetalt. Dette skal øge motivationen for at bruge uddannelsesdagene.

• Forbedret barsel
    Der gives yderligere 10 ugers lønnet orlov til soloforældre, samt yderligere 13 ugers lønnet orlov til en forælder der ved samme fødsel bliver forældre til mere end 1 barn.

• Ferietillæg
    Store bededagstillægget sikres, da et tillæg på 0,54 procent vil blive lagt oven i det eksisterende ferietillæg, Dermed udgør ferietillægget 2,49 procent fremadrettet.

Overenskomsten løber over to år fra 1. juni 2024 til 31. maj 2026. Overenskomsten skal nu godkendes i parternes kompetente forsamlinger og resultatet foreligger den 19. september.

| HK Privat | Weidekampsgade 8 | +45 7011 4545 HK Privat er HK Danmarks største sektor med 90.000 medlemmer.