Vinderne af Timbuktu Prisen 2024 sætter kritisk fokus på regeringens planer om at importere varme hænder fra udviklingslande

Årets Timbuktu Pris på 100.000 kroner går til journalistduoen Siri Franceschi og Emilie Lærke. De vil gennem reportager og fotografi vise, hvilke globale og lokale konsekvenser den danske regerings sundheds- og socialpolitik har for mennesker i nogle af verdens udsatte samfund.

Foto: Emilie Lærke

Danmarks største journalistpris målt i kroner og øre går i år til projektet ”Uden ansigt”, som vil afdække, hvordan den danske regerings målsætning om at rekruttere udenlandsk sundheds- og plejepersonale kan få store konsekvenser for velfærdssystemer i udviklingslande, som allerede er i knæ.

PROJEKTET
Timbuktu Prisen 2024 tildeles journalist Siri Franceschi og fotojournalist Emilie Lærke for et stærkt formidlingsprojekt, som vil synliggøre for danskerne, hvilke lokale konsekvenser vores import af sundhedspersonale i sidste ende kan få for nogle af verdens fattigste lande.

I begyndelsen af året indgik den danske regering en bred politisk aftale, der skal gøre det nemmere at hente udenlandsk sundheds- og plejepersonale fra lande som Indien og Filippinerne til danske hospitaler og plejehjem.

Beslutningen kommer i kølvandet på flere år med et udfordret sundhedssystem herhjemme, hvor flere hospitaler, klinikker og plejehjem kæmper med en markant mangel på ”varme hænder”. Danmark er uden tvivl et attraktivt land at komme til og arbejde i. Men kan den danske regerings planer – i værste fald – bidrage negativt til en stigende global sundhedskrise?

Det er hovedspørgsmålet, som journalistduoen vil udfolde gennem tekst og foto med hjælp af Timbuktu Prisen på 100.000 kr.

”Projektet skal bidrage til at nuancere fortællingen om de mennesker, vi “importerer”, så vi kan forstå dem som andet end arbejdskraft - som faktiske mennesker med ansigter, med liv og værdighed, som forlader pressede sundhedssystemer i egne hjemlande, som konsekvens af en historisk udbytning fra syd til nord,” forklarer Siri Franceschi.

Prisvinderne vil sætte fokus på, hvordan de politiske ambitioner i et globalt perspektiv kan medvirke til en ulige magtbalance mellem velfærdssystemer i forskellige dele af verden, der lige nu konkurrerer om at tiltrække og fastholde dygtigt sundhedspersonale på tværs af landegrænser.

Emilie Lærke supplerer: ”Mest af alt håber vi, at projektet kan give et nuanceret blik på de mennesker, der potentielt rejser mod nord for at kunne give et bedre liv til deres familier. Målet er ikke at offergøre dem, men gennem projektet at vise hvilke bevæggrunde de har, samt at give dem den handlekraft, de ofte får frataget i medierne og politiske debatter, fordi de betragtes som “billig arbejdskraft” uden ansigt.

Det er Timbuktu Fonden, der står bag Timbuktu Prisen, og bestyrelsesformand Thomas Ravn-Pedersen ser frem til at se årets vinderprojekt udfolde sig:

”Det er et rigtigt godt eksempel på, hvordan vi gennem journalistik kan gøre komplekse globale udfordringer tilgængelige for danskerne. Siri Franceschi og Emilie Lærkes projekt kobler det lokale, nationale og globale sammen ved at forbinde aktuel dansk velfærds- og sundhedspolitik med en stigende global sundhedskrise,” forklarer Thomas Ravn-Pedersen.

Timbuktu Prisens jury, der i år består af journalister Norma J. Martinez, Ronja Pilgaard og Bettina Gram, begrunder udvælgelsen af vinderprojektet med:

”Projektet minder om, at danske beslutninger ikke eksisterer i et nationalt vakuum, men i en verden som hænger ekstremt meget sammen. Vores hverdag samt social- velfærds- og økonomisk politik, hvis de er ubæredygtige og uden globalt udsyn, bidrager til ulighed, kriser og ustabilitet for rigtige mennesker andre steder i verden.”

Siri Franceschi stiller meget gerne op til interview/kommentarer omkring projektet. Hun kan kontaktet på mobil: 28 44 04 11 eller mail: sirifranceschi@gmail.com.

PRISUDDELING
I år afholdes prisoverrækkelsen af Timbuktu Prisen 2024 sammen med Sygeplejeskolen/Københavns Professionshøjskole i konferencelokalet ved Tagensvej 86. Kom med til det åbne og gratis arrangement torsdag d. 11. september kl. 16.30, hvor vi sammen med prisvinderne, paneldebattører og publikum sætter fokus på det vigtige emne med Timbuktu Talken: Care drain: Løser import af arbejdskraft udfordringerne i den danske sundhedssektor.

Der er lagt op til en både konstruktiv, faglig og global debat, og der vil være forplejning og rig mulighed for at netværke.

Programmet er som følger:

16.00 - 16.30: Dørene åbnes: Ankomst og forfriskning.

16.30 - 16.40: Hvorfor skal der sættes spotlight på ’care drain’: Velkomst fra Timbuktu Fonden
og Københavns Professionshøjskole.

16.40 - 16.50: Prisoverrækkelse: Journalistprojektet ”Uden ansigt”modtager årets Timbuktu-pris v. forperson Thomas Ravn-Pedersen.

16.50 - 17.00: Nuancerede personfortællinger:Vindere Emilie Lærke og Siri Franceschi
fortæller om journalistisk motivation og arbejdet med kilder i svære globale problemstillinger.

17.00 - 17.45   Timbuktu Talk og debat: Hvad er potentialet for og de største udfordringer ved at hente sundheds- og plejepersonale til Danmark fra udlandet?
Deltagere: Sussie Bratbjerg Israelson, Institutchef for sygeplejerskeuddannelsen, Stephanie Praxmarer-Fernandes, Konsulent ved WHO’s regionale kontor for Europa, Nanna Maaløe
Forsker i global sundhed ved Københavns Universitet, Moderator: Charlotte Harder.
NB: Forbehold for programtilføjelser.

17.45 - 18.30   Netværk og hygge: Fortsat snacks og drikke med mulighed for at møde andre
deltagere inde eller ude på altanen.

PRAKTISK
Arrangementet er gratis – men tilmelding er nødvendigt via linket: Afholdelse af Timbuktu-prisen 2024 | Arrangementet (conferencemanager.dk)

Dato: Onsdag d. 11. september fra 16.00 – 18.30.
Sted: Københavns Professionsskole ved Tagensvej 86, konferencelokalet på 5. sal.
Kontakt: Mie Olsen, journalist ved Timbuktu Fonden på 21 76 98 90 eller mokommunikation@gmail.com, Norma Josefa Martinez, fra Timbuktu Fondens bestyrelse på 25 17 48 63 eller norma.privat@gmail.com, Tine Weber, sekretariatsleder ved Københavns Professionshøjskole på 30 35 30 66 eller tweb@kp.dk.

Foto: Emilie Lærke

Gaza: Dødsfald blandt nødhjælpsarbejdere, angreb i ’sikre zoner’ og evakueringsordrer hæmmer nødhjælpsindsatsen30.7.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I en ny humanitær situationsrapport (Humanitarian Snapshot #2) giver 20 førende NGO’er i Gaza et overblik over den kritiske humanitære situation og de svære betingelser for nødhjælpsarbejdet. Militære landoperationer og intense luftbombardementer i tætbefolkede områder resulterer i massefordrivelse og vanskeliggør nødhjælpsarbejdet. Over 39.000 er døde og næsten 91.000 er sårede. Infrastrukturen i Gaza er ødelagt og der er mangel på alt – elektricitet, mad, vand og brændstof. Respekten for lov og orden smuldrer i takt med, at den menneskelige lidelse og desperation stiger. Om konsekvenserne for den humanitære indsats, siger Mads Frilander, landedirektør for Folkekirkens Nødhjælp i Palæstina: "Uddeling af nødhjælp er tæt på umulig i øjeblikket, da stigende lovløshed, skyderier og bombardementer præger det ellers overfyldte distributionsområde ved Kerem Shalom [i Gaza]" I forrige uge blev kollegaer fra UNICEF, UNRWA og World Central Kitchen beskudt og ansatte fra Folkekirkens Nødhjælp ha

13 førende nødhjælpsorganisationer i Gaza i fælles opråb: Israelske angreb og manglende adgang forhindrer vores humanitære indsats, i strid med folkeretten15.7.2024 12:33:28 CEST | Pressemeddelelse