Momsfri frugt og grønt får kunderne til at ændre indkøbsvaner i en sundere retning
I februar og marts 2024 fjernede dagligvarekæden Lidl et beløb svarende til momsen på al frugt og grønt. Indsatsen er en del af Lidls arbejde med at give danskerne endnu bedre muligheder for at træffe sundere valg, når de foretager deres dagligvareindkøb.

Nu er Lidl klar med en opgørelse over, hvorvidt en lavere pris kan få danskerne til at ændre deres indkøbsvaner. Resultatet af den momsfri-kampagne i februar og marts blev et markant løft på 13 % i salget af frugt og grønt på landsplan.
En af de kommuner, hvor Lidl har oplevet den største stigning, er Lolland Kommune. Her steg salget på frugt og grønt med godt 22,5 % i perioden. Den momsfri-kampagne understøtter dermed data fra Madkulturens årlige befolkningsundersøgelse, der viser, at 62% af danskerne vælger ud fra prisen, når de køber deres almindelige madvarer[1].
“I Lidl kigger vi løbende ind i, hvordan vi kan give vores kunder endnu bedre mulighed for at træffe sundere valg, når de handler hos os. Når vi nu ser tilbage på vores forsøg med at fjerne momsen på frugt og grønt, er det tydeligt, at pris har en betydelig indflydelse på, hvad vi putter I indkøbskurven. Hvis vi ønsker at fremme en sundere livsstil, er prisen på frugt og grønt derfor et godt sted at starte,” siger Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Danskerne spiser for lidt frugt og grønt
Kun 55 % af danskerne spiser grøntsager hver dag. Det viser en ny Voxmeter-undersøgelse foretaget i forbindelse med Den Nationale Grøntuge. Det betyder, at en stor del af befolkningen ikke lever op til de officielle kostråd om at spise 600 gram frugt og grøntsager om dagen.
”Det er rigtig ærgerligt at mange danskere spiser for få grøntsager. Grøntsager er en vigtig del af en sund kost og kan forebygge både overvægt, kræft og andre alvorlige sygdomme. Der er brug for tiltag, som kan få flere til at spise frugt og grønt. Lavere priser er en af løsningerne, ikke mindst dem, der har et stramt budget. Så nedsat moms på frugt og grønt vil også mindske den sociale ulighed i sundhed,” siger chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse Susanne Tøttenborg og peger på stigningen i salget af frugt og grønt i Lidls butikker på Lolland var på hele 22,5%.
Ulighed i sundhed til debat
Resultatet af Voxmeter-undersøgelsen peger dermed også på en anden vigtig problemstilling, som denne weekend diskuteres på Folkemøde Møn. Her afholder Lidl tre debatter med udgangspunkt i problematikken ’ulighed i sundhed’.
“Ulighed i sundhed er et stort problem, som koster samfundet dyrt. Og uligheden har vist sig at være særlig stor i provinsen. Som dagligvarekæde med butikker over hele landet har de valg, vi træffer, om vores sortiment direkte indflydelse på kundernes sundhed,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl og tilføjer:
”Vi ønsker at træffe vores beslutninger på et oplyst grundlag. Derfor har vi valgt at arrangere og afholde tre debatter om ulighed i sundhed på folkemødet, så vi kan blive endnu klogere på problematikken, og hvordan vi kan få kunderne til at putte mere frugt og grønt i indkøbskurven.”
Provinsens Folkemøde, Folkemøde Møn, afholdes fredag d. 23. august og lørdag d. 24. august i Stege på Møn.
Kommuner med den største stigning i salget af frugt og grønt i forbindelse med Lidls momsfri-kampagne
- Vesthimmerland Kommune: 31 pct.
- Faxe Kommune: 23,5 pct.
- Dragør Kommune: 22,5 pct.
- Lolland Kommune: 22,5 pct.
- Køge: 22 pct.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl fejrer 20 år i Danmark og åbner pop up-butik på Kærligheden til Smukfest4.7.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl åbner en spritny pop up-butik midt i et af festivalens hjerter, nemlig campingområdet Kærligheden. Aftalen med Smukfest skal være med til at fejre Lidl 20-års jubilæum i Danmark. Med i aftalen er også, at Lidl sender fire frugtstande ind på festivalpladsen, så gæsterne kan få sunde snacks mellem koncerterne.
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum