Høringssvar - udmøntning af Iværksætterpakken

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Skatteministeriet om forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven, aktie-avancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love (udmøntning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).

Finans Danmark bifalder, at det med Aftale om Iværksætterpakken er prioriteret at sikre bedre vilkår for selvstændigt erhvervsdrivende med særligt sigte på at forbedre vilkår for iværksætteri. Vi fremhæver i høringssvaret flere elementer i aftalen:

Det gælder, at afskaffelsen af beskatningen af udbytte fra selskabers skattefri porteføljeaktier (unoterede) vil sikre markant bedre vilkår for iværksætterselskaber.

At Finans Danmark finder det tiltrængt, at der endelig indføres en adgang for selskaber til at vælge realisationsbeskatning for minoritetsaktier i en periode på 7 år efter den første børsnotering. Det vil fremadrettet sikre væsentligt bedre rammevilkår for børsnotering af iværksætterselskaber.

Forslaget om at forhøje loftet for indskud på aktiesparekontoen fra 140.800 kr. (2026-regler i 2024-niveau) til 160.000 kr. vil medføre en mindre forbedring af vilkårene for ordningen. Det bemærkes, at det foreslåede loft er væsentligt lavere end det oprindelige foreslåede loft på 200.000 kr. (ca. 225.000 kr. i 2024-niveau), da ordningen oprindeligt blev indført med virkning fra 2019. Det bemærkes endvidere, at da indskudsbegrænsningen er formuleret som et indskudsloft, vil en mindre forhøjelse af loftet ikke medføre bedre vilkår for de mange investorer, der har kursværdier på aktiesparekontoen, som overstiger det foreslåede loft.

Vi ser med tilfredshed på forslaget om at forhøje indkomstgrænsen for den progressive beskatning af aktieindkomst fra 61.000 til 80.000 kr. (2024-niveau). Forslaget vil på en administrativ enkel vis sikre bedre vilkår for selvstændigt erhvervsdrivende via en lavere samlet skattebetaling. Forslaget vil samtidig være et mindre skridt i retning af at sikre bedre rammevilkår for fri opsparing i aktier. Det tilføjes, at på trods af forslag om forbedringer af vilkår for aktiesparekontoen og aktieindkomst er der fortsat behov for en egentlig reform af beskatningen af personers kapitalafkast således, at der sikres en lavere, mere ensartet og mindre asymmetrisk beskatning af personers aktie- og kapitalindkomst.

Vi bemærker endvidere, at det flere steder i lovforslaget anføres, at selskabskattesatsen udgør 22 procent i Danmark, hvor det ikke f.eks. via en note er præciseret, at der er indført en forhøjet selskabsbeskatning for finansielle selskaber. Særskatten for finansielle selskaber (samfundsbidraget) betyder, at selskabsskattesatsen for disse selskaber de facto udgør 25 procent med virkning fra 2024.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)