Landdistriktsudspil sikrer flere borgerbutikker

Regeringen præsenterede idag et landdistriktsudspil, der blandt andet skal skabe stærke lokalsamfund i hele Danmark ved at støtte etablering og udvikling af borgerdrevne dagligvarebutikker. Udspillet møder opbakning hos Dagrofa, som allerede står bag mere end 100 borgerbutikker i landdistrikterne.

Danmarks mindre lokalsamfund får en stor håndsrækning fra Christiansborg, som vil bidrage til at sikre vækst, højere huspriser og stærkere sammenhængskraft. Det er forventningen i Dagrofa-koncernen, som står bag kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.

I de sidste tre år har lokale borgergrupper kunne få op til 600.000 kr. til at udvikle og etablere en borgerdrevne dagligvarebutik. Og den pulje vil regeringen nu øge og forlænge.

”Det er meget positivt, at regeringen i den grad sætter handling bag ordene og styrker lokale borgergruppers arbejde med at skabe lokalt forankrede dagligvarebutikker, liv og udvikling i landdistrikterne”, siger koncernchef i Dagrofa Tomas Pietrangeli og fortsætter:

”I Dagrofa har vi afgivet et samfundsløfte om at være til stede i hele Danmark ved at åbne butikker udenfor de største danske byer, hvor borgerne har viljen og engagementet til at skabe forandring i fællesskab. Det løfte leverer vi på hver eneste dag og med regeringens melding i dag kan vi sætte ekstra skub i arbejdet.”

Regeringen foreslår konkret, at puljen til borgerdrevne dagligvarebutikker øges til 19,8 mio. kr. over de næste tre år. Som udgangspunkt er der tale om en matching-pulje, så lokale borgergrupper kan søge op til samme beløb fra den nye pulje, som de har indsamlet lokalt, dog maksimalt op til 600.000 kr.

Ifølge ejendomsudviklingsdirektøri Dagrofa, Brian Videbæk kan videreførelsen af puljen potentielt fastholde og skabe hundredvis af arbejdspladser i landdistrikterne.

Med de projekter, som vi har været engageret i, kan vi se, at de midler, der kommer fra den statslige pulje, er helt afgørende. Jeg vil gå så langt som til at sige, at hvis puljen ikke fandtes, så havde vi ikke set så mange butikker åbne, som vi har. Alene i de projekter, som vi har været involveret, er der tale om op mod 250 lokale arbejdspladser, der er blevet sikret. Det er noget der betyder meget i et lille samfund.”

Den kommende pulje forventes igangsat i 2025.

Med en pulje på 15 millioner kroner vil Dagrofa hjælpe landsbyer med at genetablere lukkede butikker. Landsbypuljen på 15 millioner kroner har i 2024 hjulpet landsbyerne i mål med deres projekter.

Dagrofa skruer op for ambitionerne med ændringer i topledelsen19.8.2024 11:30:06 CEST | Pressemeddelelse

Dagrofa, som er en af landets førende fødevarevirksomheder, har i dag udnævnt Michael Christensen til ny administrerende direktør i Dagrofa Foodservice og forfremmet Jesper Bjerring til kategoridirektør i koncernen. De interne forfremmelser sker som led i afrundingen af strategiperioden #FremgangSammen, hvor Dagrofa de seneste 3 år har skabt betydelig vækst, og i forbindelse med tilblivelsen af den kommende strategi.