Vandsektoren er en hjørnesten i Danmarks grønne omstilling

Den danske vandsektor står klar med initiativer, der spænder fra avanceret genanvendelse af ressourcer i spildevand til implementeringen af vedvarende energikilder som solceller og biogas. Med det viser sektoren vejen mod en bæredygtig fremtid. DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening) understreger, at vandsektoren ikke blot er en aktør i klimakampen, men en afgørende drivkraft i realiseringen af Danmarks ambitiøse klimamål.

"Vandsektoren er en hjørnesten i den grønne omstilling", siger Carl-Emil Larsen og fortsætter: "Gennem tæt samarbejde med både offentlige og private partnere vil vi sikre, at Danmark fortsætter med at være en global leder inden for bæredygtig vandforvaltning."

I det nyeste nummer af DANSKVAND fremhæves flere af de spændende projekter, som vandselskaberne står bag.

Et eksempel er udnyttelsen af fosfor fra spildevand, en ressource som ellers kunne gå tabt, men som nu genvindes og bruges til landbrugsproduktion. Dette er ikke kun en gevinst for miljøet, men også en økonomisk fordel, der styrker sektoren og bidrager til Danmarks cirkulære økonomi.

Vandsektoren som energiproducent

Vandsektoren går i spidsen med at integrere vedvarende energi i sin drift. Flere vandselskaber har installeret solceller på deres faciliteter, mens biogas fra spildevand bliver brugt til at producere elektricitet og varme. Denne energiproduktion dækker ikke kun en stor del af sektorens eget behov, men kan også levere overskudsenergi tilbage til nettet, hvilket bidrager til det overordnede mål om en fossilfri energiforsyning i Danmark.

DANVA ser også store perspektiver i udviklingen af Power-to-X-teknologier, som kan transformere grøn energi fra vandkraft, vind og sol til brændstoffer, der kan bruges i transportsektoren og industrien. Selvom der stadig er betydelige udfordringer, herunder behovet for en mere fleksibel regulering og målrettede økonomiske incitamenter, er vandsektoren klar til at spille en nøglerolle i denne udvikling. Samarbejdet mellem vand- og energisektoren bliver afgørende for at nå de nationale mål om reduktion af CO2-udledninger.

Politiske prioriteter og partnerskaber

På Folkemødet 2024 satte DANVA fokus på nødvendigheden af at beskytte Danmarks grundvand gennem en styrket politisk indsats.

Miljøminister Magnus Heunicke understregede regeringens engagement i grundvandsbeskyttelse og præsenterede planer om at etablere omfattende skovrejsningsprojekter.

"Vores grundvand er fundamentet for vores drikkevandsforsyning, og det skal beskyttes mod forurening og overudnyttelse," sagde ministeren. DANVA støtter fuldt ud denne tilgang og opfordrer til, at der skabes klare og forpligtende rammer, der sikrer grundvandets fremtidige kvalitet.

DANVA påpeger, at beskyttelse af grundvandet ikke må blive en konkurrenceparameter, men en fælles opgave, hvor både det offentlige og private aktører samarbejder om at sikre bæredygtige løsninger. Vandsektoren er derfor også aktiv i udviklingen af innovative metoder til kildesporing, som kan identificere og eliminere forureningstrusler ved kilden, før de når at påvirke grundvandsressourcerne.

Bæredygtigt byggeri og klimatilpasning

Ud over energiproduktion og ressourcegenvinding er bæredygtigt byggeri også en del af vandsektorens bidrag til den grønne omstilling. Et eksempel på dette er opførelsen af et nyt vandværk i Varde, der sætter nye standarder for miljøvenligt byggeri. Med fokus på energieffektivitet og brug af bæredygtige materialer viser projektet, hvordan grønne principper kan integreres i både design og drift af vandselskabernes infrastruktur.

Klimaforandringerne medfører flere ekstreme vejrforhold, som øger behovet for klimatilpasning. DANVA understreger, at vandsektoren har en afgørende rolle i at sikre, at Danmark er rustet til at håndtere disse udfordringer. Effektiv håndtering af regnvand, herunder anvendelse af lokal afledning af regnvand (LAR), er centrale strategier i denne sammenhæng. Ved at implementere løsninger, der mindsker presset på kloaksystemerne, reducerer vi risikoen for oversvømmelser og sikrer samtidig, at vores byer kan modstå fremtidige klimaforandringer.

En vision for fremtiden

DANVA arbejder for, at vandsektoren ikke kun opfylder sine grundlæggende opgaver, men også tager aktiv del i skabelsen af et mere bæredygtigt og miljøvenligt Danmark. Dette kræver fortsat innovation, stærke partnerskaber og en klar politisk vision. Medlemsvirksomhederne er allerede godt på vej, men der er behov for, at både den politiske dagsorden og offentligheden støtter op om de nødvendige investeringer og udviklingsinitiativer.

"Vandsektoren er en uundværlig del af den grønne omstilling, ikke kun som en vital ressource, men som en central aktør, der driver den nødvendige forandring," udtaler Carl-Emil Larsen, direktør i DANVA. "Vores medlemmers fokus på innovation, teknologisk udvikling og bæredygtige løsninger er afgørende for, at Danmark kan opnå sine klimamål, samtidig med at vi sikrer rent vand til fremtidige generationer."

DANVA - Dansk Vand- og Spildevandsforening

DANVA er den samlende kraft i vandsektoren.

Gennem stærke alliancer og klare budskaber taler DANVA vandets sag, som vigtig ressource for den grønne omstilling og grundlaget for alt liv.

DANVA ER VANDETS KLARE STEMME.