Gode takter i regeringens nye landdistriktsudspil

Regeringen har i dag lanceret sit landdistriktsudspil ”Sammenhæng og balance: Frihed, fremtid og muligheder i hele Danmark”. Finans Danmark bakker op om alle initiativer, der skaber bedre rammer for vækst og udvikling i landdistrikterne. Desuden har Finans Danmark flere grønne forslag, som kan understøtte regeringens mål om, at det fortsat skal være attraktivt at bosætte sig i landdistrikterne.

Regeringen har i dag præsenteret et nyt landdistriktsudspil, der har en vigtig ambition om at skabe de bedste vilkår for landdistrikterne og målrettede tiltag, som kan bidrage til at løfte hele lokalområdet og skabe vækst og arbejdspladser. Det har fuld opbakning fra Finans Danmark.

"Vi er, ligesom regeringen, fortalere for, at alle de barrierer, der kan stikke en kæp i hjulet for landdistrikternes vækst og udvikling, skal fjernes. Derfor ser vi gode takter i regeringens udspil, særligt i den økonomiske håndsrækning til kommuner, der bidrager til den grønne omstilling med produktion af vedvarende energi, og i forslaget om en bedre udnyttelse af de allerede eksisterende bygninger i området,” siger Ane Arnth Jensen, konstitueret adm. direktør i Finans Danmark, og fortsætter:

”Den grønne omstilling er afgørende for vores fremtid – det gælder også for landdistrikter. For der er et stort behov for energirenoveringer i landdistrikterne og dermed også et stort potentiale for CO2-reduktioner, som vil komme både den enkelte boligejer og hele Danmark til gode. Vi har sammen med Landdistrikternes Fællesråd foreslået en række tiltag, som ligger fint i tråd med regeringens nye landdistriktsudspil og kan være med til at understøtte regeringens mål om, at det fortsat skal være attraktivt at bosætte sig i landdistrikterne.”

Helt konkret har Finans Danmark sammen med Landdistrikternes Fællesråd i udspillet ”Grønnere boliger i landdistrikterne” blandt andet foreslået:

• At der indføres et grønt håndværkerfradrag målrettet boligejere i landdistrikter, hvor der tildeles fradrag for lønudgifter til energibesparende håndværksydelser.

• At der tilbydes grønne screeninger af huse i landdistrikter for boligejere, der har lange udsigter til eller ikke kan kobles på fjernvarmenettet og enten permanent eller midlertidigt anbefales at udskifte olie- eller gasfyr med en varmepumpe. I forbindelse med den grønne screening udarbejdes en 5-årig renoveringsplan, der kan sikre, at opvarmning med varmepumpe er energieffektivt og giver boligejerne en besparelse på varmeregningen.

• At der i den økonomiske ramme til landsbyfornyelse afsættes i alt 330 mio. kr. årligt. Det vil give incitament til at gøre op med byggeri, der ikke er bæredygtigt.

• At den statslige refusion af kommunens udgifter i forbindelse med landsbyfornyelse øges fra 60 pct. til 80 pct.

Læs hele nyheden her