Festlig cykelparade i Kolding sendte 21 cyklister med cerebral parese afsted mod Paris

21 cykelryttere med cerebral parese blev onsdag d. 21. august sendt afsted fra Kolding med et brag af en cykelparade. Nu venter en krævende cykeltur, inden de om en uge når frem til Paris og åbningen af de Paralympiske Lege.

Starten går

Sydbank Arena i Kolding var omdannet til én stor cykelfest, da 21 modige voksne med cerebral parese i dag blev sendt afsted på cykel mod Paris og åbningen af de Paralympiske Lege.

De modige cykelryttere har nemlig sagt ja til at deltage i Tour de Elsass, en krævende cykeltur fra Kolding til Paris, der kulminerer med overværelsen af åbningsceremonien på Champs-Èlysées.

Cykelrytterne blev sendt afsted fra Kolding med stil og masser af opbakning, da Kolding Kommune i samarbejde med Cyklistforbundet, Videnscenter om handicap og Elsass Fonden var værter for en stor cykelparade på Sydbank Arena. Elsass Fonden er hovedarrangøren af den ambitiøse cykeltur til Paris.

Cykling er for alle

Cykler, cyklister og publikummer i alle afskygninger var inviteret til at deltage i paraden, og det havde mere end 100 gæster benyttet sig af.

Cyklistforbundet og Videnscenter om handicap har tidligere i år udgivet undersøgelsen ”Cykling for alle”, der blandt andet viser, at mennesker med handicap alt for ofte oplever udfordringer, der afholder dem fra at cykle.

”Med cykelparaden i dag ser vi, at der er masser af muligheder for at cykle, selvom man har et handicap. Det understreger endnu engang, at der er et kæmpe potentiale for at styrke cykling hos mennesker med både fysiske og psykiske handicap,” siger Dorte Nørregaard, direktør, Videnscenter om handicap.

Flere af Tour de Elsass-cyklisterne er udfordret fysisk, så derfor bliver de mange kilometer til Paris tilbagelagt på både to-hjulet, trehjulet, tandem, ladcykel, håndcykel og framerunner. De mange forskellige cykeltyper var også repræsenteret i dagens parade, som netop skulle fejre fællesskab, mod og friheden ved at cykle – også med et handicap.

”Det har været fantastisk at se de mange forskellige cykler i dag. Det viser så tydeligt, at der ikke er én rigtig måde at cykle på, men at det handler om, at så mange som muligt bliver introduceret til cykling og får mulighed for at finde en cykel, der passer til netop deres fysik og behov,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

En festlig formiddag i Kolding

Nikolaj Jartved fra Taastrup er en af de 21 Tour de Elsass-deltagere med cerebral parese, der i dag satte sig i sadlen mod Paris. Nikolaj cykler turen på en 3-hjulet cykel, og han kunne tydeligt mærke støtten fra både publikum og de forskellige cyklister, der kom for at cykle med i paraden.

”Det er virkelig dejligt, at der er mødt så mange op for at sende os godt afsted. Det giver en masse ekstra energi, og nu glæder jeg mig bare endnu mere til at komme ud på landevejen og få en unik oplevelse sammen med de andre deltagere,” siger Nikolaj, inden han stiger på cyklen mod Paris.

Formand for Sundheds- og fritidsudvalget i Kolding Kommune Birgitte Kragh er da også begejstret for at se den store lokale opbakning til Tour de Elsass-holdet.

”I Kolding Kommune har vi fokus på, at alle mennesker med særlige behov kan dyrke idræt. Derfor er vi enormt glade for, at Kolding kan være værtsby for at udbrede netop det budskab. Det er fantastisk at se, at så mange fra Kolding og andre steder i Jylland og på Fyn har taget turen herhen for at sende Tour de Elsass-holdet godt på vej.”

Den festlige formiddag i Kolding blev skudt i gang af Morten Ankerdal fra TV2 Sporten, der præsenterede Tour de Elsass-deltagerne, inden de sammen med de mange andre cyklister blev sendt ud på den 4,5 km lange cykelparade. Tour de Elsass' ambassadør, Matti Breschel, cyklede også med, og både cyklister og publikum fik hilst på den tidligere professionelle cykelrytter.

Efter paraden var det tid til at sende Tour de Elsass-holdet afsted mod den franske hovedstad, og for Jacob Hübertz, adm. direktør for Elsass Fonden, er der ingen tvivl om, at den store opbakning i Kolding giver rytterne et ekstra vindstød i ryggen, inden de skal ud på den lange tur.

”Rytterne har set frem til denne dag længe. De har forberedt sig i månedsvis, og nu skal al træningen stå sin prøve. Vi har allerede set, hvordan holdet er helt fantastisk til at støtte hinanden i de udfordringer, de hver især har, og sammen med den opbakning, de har fået her i Kolding, er jeg sikker på, at de alle er mere end klar til at kaste sig ud i det cykeleventyr, der nu venter dem.”

Har man selv eller en pårørende et handicap og samtidig et ønske om at cykle mere, kan man besøge webuniverset cyklistforbundet.dk/cyklingforalle. Her findes portrætter af mennesker, der cykler med et handicap, en oversigt over specialcykler og inspiration til at komme i gang med at cykle mere.

Fakta om Tour de Elsass

• 22 personer med cerebral parese cykler sammen fra Kolding til Paris på en tur arrangeret af Elsass Fonden. Det sker som optakt til årets Paralympiske Lege (PL).
  • Mere end 1.200 km skal tilbagelægges på forskellige cykler, fx tohjulet, trehjulet, tandem, ladcykel, håndcykel og framerunner.
  • En neuroforsker og coach er tilknyttet forløbet for at hjælpe med især den mentale side af cykelturens udfordringer.
  • Turen løber over syv dage fra den 21.– 27. august og kulminerer med PL-åbningsceremonien.
  • Startskuddet lød onsdag d. 21. august kl. 10 i Kolding, hvor Elsass Fonden, Cyklistforbundet, Videnscenter om handicap og Kolding Kommune inviterede til en festlig cykelparade for alle slags cyklister – også dem, der cykler med et handicap.

Flere oplysninger

Sarah Kahia Humle