Kommunernes p-indtægter sætter ny milliardrekord
Kommunernes indtægter fra parkering har for længst passeret en milliard kroner og slår igen rekord. På 10 år er kommunernes p-indtægter vokset med knap 300 millioner kroner, viser FDMs årlige undersøgelse. Samtidig vil flere kommuner have ulovlig betalingsparkering.

Betalingsparkering, beboerlicenser og p-afgifter skæpper fortsat godt i landets kommunekasser, hvor p-indtægterne har rundet en milliard kroner. Helt præcist parkerede bilisterne sidste år for 1.081.070.247 kroner, hvilket er ny rekord. Det viser FDMs gennemgang af de kommunale parkeringsindtægter for 2023.
Af milliardbeløbet stammer de knap 792 millioner kroner fra betalingsparkering og beboerlicenser, mens de 289 millioner kroner kommer fra parkeringsafgifter. Dermed er kommunernes bruttoindtægter fra parkering på 10 år vokset med knap 300 millioner kroner.
Som tidligere år er København den kommune med den suverænt højeste indtægt, 649 millioner kroner, efterfulgt af Aarhus, Frederiksberg, Aalborg og Odense, som alle øgede deres p-indtægter i 2023.
”Der er ingen tvivl om, at det bliver dyrere for bilisterne at parkere, og for nogle kommuner er det en belejlig indtægt, der bruges til at betale udgifter, der intet har med bilister eller infrastruktur at gøre. Dertil kommer, at kommuner kun må indføre betalingsparkering af trafikadfærdsregulerende årsager,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
Men selvom reglerne på området er klare, kan nogle kommuner ikke modstå fristelsen og forsøger at indføre betalingsparkering for at dække huller i budgettet. Tidligere har Bornholms Regionskommune i to omgange forsøgt at indføre betalingsparkering med det formål at få et provenu, og sidste år indførte Helsingør Kommune betalingsparkering. ”Betalt parkering er en måde at få lidt indtjening til en slunken kommunekasse,” lød begrundelsen. Også Silkeborg Kommune ønsker at udvide sin betalingsordning, da der også her er behov for flere indtægter.
”Det går naturligvis ikke, at det er bilisterne, som må holde for, når der skal findes ekstra penge. Det er et ulovligt formål. Vi har tidligere efterlyst, at man mindskede kommunernes incitament til at stramme parkeringsskruen. Det viser eksemplerne, at der er behov for,” siger Dennis Lange og tilføjer:
”De seneste års eksempler på kommuner, der med åbne øjne bryder loven, rejser spørgsmålet, om kommunerne overhovedet skal have lov til at have betalingsparkering. Det står i hvert fald klart, at den nuværende model efterlader for stor fristelse for flere kommuner til at bruge betalingsparkering som finansieringskilde i strid med reglerne.”
FDM har indbragt Helsingør Kommunes betalingsordning for Ankestyrelsen, som i øjeblikket behandler sagen.
57 kommuner har i dag parkeringskontrol og 25 betalingsparkering.
Læs mere om kommunernes parkeringsindtægter, og se beløbene på fdm.dk
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder
Om FDM
FDM er med 280.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
FDM: Nye biler bør have mindst fem års garanti30.1.2025 07:01:00 CET | Pressemeddelelse
Forbrugerne har krav på en længere garanti, når de køber ny bil, mener FDM, som fremover anbefaler bilkøbere at gå efter nye biler med mindst fem års garanti.
Det bliver dyrere at være bilejer i 202528.1.2025 08:04:47 CET | Pressemeddelelse
Dyrere forsikringer og større værditab gør det lidt dyrere at være bilejer i år, viser FDMs store bilbudget for det nye år. Forventet prisfald på elbiler betyder, at mange med fordel kan køre et år eller to mere i deres benzinbil.
Populær Tesla-model dumper med et brag til syn23.1.2025 07:25:40 CET | Pressemeddelelse
Næsten hver fjerde Tesla Model 3 årgang 2020 dumpede til periodisk bilsyn i 2024. Den populære model har især fejl på bremser, lygter, hjul og styretøj, viser synsdata, som FDM Test & Bilsyn har bearbejdet. 62.000 elbiler skal til syn i år.
FDM træder ud af Ankenævn for biler21.1.2025 13:05:52 CET | Pressemeddelelse
FDM træder ud af Ankenævn for biler efter at have ønsket at modernisere nævnet, så det er klædt bedre på til at håndtere forbrugernes klager på fremtidens bilmarked. Det har ikke været muligt at opnå enighed med nævnets øvrige parter om nødvendigheden af en modernisering.
Renault 5 er årets bil i Europa 202510.1.2025 12:17:24 CET | Pressemeddelelse
Det blev igen i år en sejr til Renault, da titlen The Car of the Year 2025 blev uddelt i dag, udtaler FDMs biltekniske redaktør, der er præsident for juryen bag kåringen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum