Kommunernes p-indtægter sætter ny milliardrekord
Kommunernes indtægter fra parkering har for længst passeret en milliard kroner og slår igen rekord. På 10 år er kommunernes p-indtægter vokset med knap 300 millioner kroner, viser FDMs årlige undersøgelse. Samtidig vil flere kommuner have ulovlig betalingsparkering.

Betalingsparkering, beboerlicenser og p-afgifter skæpper fortsat godt i landets kommunekasser, hvor p-indtægterne har rundet en milliard kroner. Helt præcist parkerede bilisterne sidste år for 1.081.070.247 kroner, hvilket er ny rekord. Det viser FDMs gennemgang af de kommunale parkeringsindtægter for 2023.
Af milliardbeløbet stammer de knap 792 millioner kroner fra betalingsparkering og beboerlicenser, mens de 289 millioner kroner kommer fra parkeringsafgifter. Dermed er kommunernes bruttoindtægter fra parkering på 10 år vokset med knap 300 millioner kroner.
Som tidligere år er København den kommune med den suverænt højeste indtægt, 649 millioner kroner, efterfulgt af Aarhus, Frederiksberg, Aalborg og Odense, som alle øgede deres p-indtægter i 2023.
”Der er ingen tvivl om, at det bliver dyrere for bilisterne at parkere, og for nogle kommuner er det en belejlig indtægt, der bruges til at betale udgifter, der intet har med bilister eller infrastruktur at gøre. Dertil kommer, at kommuner kun må indføre betalingsparkering af trafikadfærdsregulerende årsager,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
Men selvom reglerne på området er klare, kan nogle kommuner ikke modstå fristelsen og forsøger at indføre betalingsparkering for at dække huller i budgettet. Tidligere har Bornholms Regionskommune i to omgange forsøgt at indføre betalingsparkering med det formål at få et provenu, og sidste år indførte Helsingør Kommune betalingsparkering. ”Betalt parkering er en måde at få lidt indtjening til en slunken kommunekasse,” lød begrundelsen. Også Silkeborg Kommune ønsker at udvide sin betalingsordning, da der også her er behov for flere indtægter.
”Det går naturligvis ikke, at det er bilisterne, som må holde for, når der skal findes ekstra penge. Det er et ulovligt formål. Vi har tidligere efterlyst, at man mindskede kommunernes incitament til at stramme parkeringsskruen. Det viser eksemplerne, at der er behov for,” siger Dennis Lange og tilføjer:
”De seneste års eksempler på kommuner, der med åbne øjne bryder loven, rejser spørgsmålet, om kommunerne overhovedet skal have lov til at have betalingsparkering. Det står i hvert fald klart, at den nuværende model efterlader for stor fristelse for flere kommuner til at bruge betalingsparkering som finansieringskilde i strid med reglerne.”
FDM har indbragt Helsingør Kommunes betalingsordning for Ankestyrelsen, som i øjeblikket behandler sagen.
57 kommuner har i dag parkeringskontrol og 25 betalingsparkering.
Læs mere om kommunernes parkeringsindtægter, og se beløbene på fdm.dk
Nøgleord
Kontakter
FDM presseafdeling
Tlf:45270967presse@fdm.dkMads Bregenov-PedersenPressemedarbejder
Tlf:21187030mbp@fdm.dkBarbara Borre LangeKommunikationschef
Tlf:26270721bbc@fdm.dkBilleder
Om FDM
FDM er med 280.000 medlemshusstande Danmarks største interesse- og forbrugerorganisation.
FDM arbejder for en afvikling af registreringsafgiften, en grøn omstilling af bilparken, bedre trafiksikkerhed, bedre infrastruktur og bedre forbrugersikkerhed.
Derudover sidder FDM i en lang række råd og nævn som Ankenævn for biler, Parkeringsklagenævnet, Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafiks forretningsudvalg.
Læs mere om FDM
Følg pressemeddelelser fra FDM
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FDM
Ny test: Autostole har aldrig været mere sikre22.5.2025 09:43:38 CEST | Pressemeddelelse
Trods nye, skrappere testkrav imponerer 20 autostole i stor test. Både sikkerheden og betjeningen er i top, og så er alle testens stole fri for skadelige stoffer.
Lavprismærke falder - igen - igennem i sikkerhedstest21.5.2025 13:19:31 CEST | Pressemeddelelse
Dacia viser endnu en gang, at mærket ikke tager sikkerheden alvorligt. Hverken for bilens fører, passagerer eller medtrafikanter. Til gengæld klarer Årets Bil i Danmark sig til de maksimale fem stjerner – men kun med ekstra sikkerhedspakke. I alt 16 biler har været gennem skrap Euro NCAP-test.
FDM-test skal gøre køb af brugt elbil mere trygt9.5.2025 08:44:37 CEST | Pressemeddelelse
Boom i salget af brugte elbiler får FDM til at lancere ny brugtbiltest for elbiler. Med 135 tjekpunkter og test af elbilens batteri skal testen sikre forbrugerne mod at få dyre fejl med i handlen.
Kinesiske biler demonstrerer høj sikkerhed9.4.2025 11:01:33 CEST | Pressemeddelelse
Kinesiske bilmærker har for længst vist, at de laver nogle af de sikreste biler. I ny Euro NCAP-test demonstrerer de igen tårnhøj generel sikkerhed, og en svensk/kinesisk elbil opnår hidtil bedste karakter for sikkerheden for børn.
Populær biltype får dødsstødet i Danmark8.4.2025 10:12:55 CEST | Pressemeddelelse
Nye EU-regler vil få afgiften på plugin-hybrider til at eksplodere. Flere modeller står til at stige 200.000 kroner eller mere i afgift. FDM forudser, at salget af plugin-hybrider vil gå helt i stå i Danmark, men har sympati for ny og mere retvisende forbrugsmåling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum