'Danefæ' - et moderne ægteskabsdrama med et krimi-tvist fra fortiden

Lene Maria Christensen og Anders W. Berthelsen i ny TV 2-serie.

Anders W. Berthelsen og Lene Maria Christensen i TV 2s nye dramaserie 'Danefæ'. (Foto: Per Arnesen/TV 2).

Optagelserne til den nye TV 2-dramaserie 'Danefæ' er netop gået i gang, og i hovedrollerne ses Lene Maria Christensen og Anders W. Berthelsen, som vi møder på deres sølvbryllupsmorgen. De spiller det arkæologiske power-couple Ester og Michael, hvor hun er ansat på et mindre, fynsk museum, mens han er direktør for Nationalmuseet.

Ester har forsømt sin egen karriere i ægteskabet med Michael, men det ændrer sig, da hun gør en banebrydende opdagelse. En tusind år gammel mordgåde fra vikingetiden truer - ikke bare med at ændre hele danmarkshistorien, men også forholdet mellem Ester og Michael.

null
Vi møder ægteparret Michael (Anders W. Berthelsen) og Ester (Lene Maria Christensen) på deres sølvbryllupsmorgen. (Foto: Henrik Ohsten/TV 2).

Et originalt værk

- 'Danefæ' er en fantastisk fortælling, som væver det nære, nutidige drama sammen med et vildt fascinerende mordmysterium fra vikingetiden. Serien er et originalt værk, hvor ligestillingsdebatten og gamle, indgroede magtstrukturer på dramatisk og underholdende vis bliver gjort relevante gennem konflikten mellem de to hovedpersoner. Og det gør 'Danefæ' til en fortælling, som vi på TV 2 er meget begejstrede for at kunne præsentere for danskerne, siger Marlene Billie Andreasen, der er TV 2 senior executive producer på serien.

Ud af sin mands skygge

Seriens hovedforfatter, Lars K. Andersen, siger:

- Historien om Ester handler om et menneske, der langt om længe skal stå ved, hvem hun er, og tage sig selv alvorligt. Det har dog omkostninger for Ester at træde ud af sin mands skygge og kæmpe for det, hun tror på, da hun kommer på sporet af et fund, der potentielt kan ændre hele den danske selvforståelse. Min ambition er at lave en serie, der siger noget om at være menneske i den tid, der er lige nu, om vores land og den historie, vi er rundet af.

- 'Danefæ' er en varm og underholdende fortælling, der i sin kerne handler om et ægteskab, der ændrer sig fuldstændigt. Samtidig byder serien på et nyt blik på vores fælles historie, og vi inviterer bogstaveligt talt danskerne med ind - og ikke mindst med ned - i den fascinerende proces, det er at grave i fortiden, siger seriens producere, Stinna Lassen og Claudia Saginario fra Uma Film.

null
Lene Maria Christensen i rollen som Ester i den nye TV 2-serie 'Danefæ'. (Foto: Henrik Ohsten/TV 2).

Optages flere steder i Danmark

Ud over Lene Maria Christensen og Anders W. Berthelsen medvirker blandt andre Birthe Neumann, Fanny Leander Bornedal, Carl Tange, Petrine Agger, Jakob Cedergren, Tina Gylling, Youssef Hvidtfeldt med flere.

Lars K. Andersen er hovedforfatter på 'Danefæ', og serien bliver instrueret af Dagur Kári. De seks afsnit optages flere steder i Danmark - i Jylland (Jelling), på Fyn (Ladby ved Kerteminde, Syddansk Universitet samt Nord- og Østfyn) og på Sjælland (Fredensborg og Nationalmuseet) og produceres for TV 2 af Uma Film ved producerne Stinna Lassen og Claudia Saginario. Marlene Billie Andreasen er TV 2 senior executive producer, og serien er støttet af Public Service Puljen/DFI, FilmFyn samt Nordisk Film & TV Fond.

Serien, der bliver på seks afsnit, forventes af få premiere på TV 2 Play og TV 2 i 2025/26.

null
'Danefæ' bliver instrueret af Dagur Kári, der her ses med Anders W. Berthelsen. (Foto: Per Arnesen/TV 2).

Lene Maria Christensen som Ester i den nye TV 2-serie 'Danefæ'. (Foto: Henrik Ohsten/TV 2).
'Danefæ' bliver instueret af Dagur Kári, som her ses med Anders W. Berthelsen. (Foto: Per Arnesen/TV 2).

Thomas Vinterberg og Zentropas TV 2-dramaserie, 'Familier som vores', får fantastisk modtagelse til gallapremieren i Venedig1.9.2024 17:46:42 CEST | Pressemeddelelse

Verdenspremieren på Thomas Vinterberg og Zentropas TV 2-dramaserie, 'Familier som vores', fandt i går sted på filmfestivalen i Venedig, hvor de første fire afsnit blev vist for en begejstret og rørt verdenspresse samt festivalgæster i biografen Palazzo del Casinò. Det endte i et stående bifald på fire minutter i salen Sala Casinò.

Danskerne kvitterer for dagsordensættende halvår – streamingforbruget stiger28.8.2024 14:45:07 CEST | Pressemeddelelse

TV 2s seere og brugere har i første halvår samlet sig om dagsordensættende journalistik, opsigtsvækkende danske programmer og enestående sportsoplevelser. Danskerne har i høj grad deltaget i fælles samtaler om kompleks økonomisk kriminalitet, heppet på herrelandsholdet til EM i fodbold, fulgt spillet om sandheder og løgne i 'Forræder' og været helt tæt på kærlighedsdilemmaer i ’Bachelorette’.