Danske investeringsfonde satte flere rekorder i juli

En gunstig kombination af pæne afkast og tilgang af nye midler gør, at den samlede formue i danske detail-fonde nåede et nyt rekordniveau ved udgangen af juli. Det samlede rekordniveau er bl.a. drevet af, at der aldrig har været en større formue i fonde, der investerer i globale aktier.

Ved udgangen af juli kunne den samlede formue i danske investeringsfonde, der retter sig mod detailinvestorer, opgøres til 1.185 mia.kr. Det er det højeste niveau siden Investering Danmarks statistik blev offentliggjort første gang i 1999. Den hidtidige rekord blev sat i december 2021, hvor den samlede formue i fondene var på 1.179 mia. kr. Formuen er dermed for første gang større end før nedturen på de finansielle markeder i 2022.

Det rekordhøje niveau skyldes først og fremmest, at investorerne i årets første syv måneder har fået pæne afkast af deres investeringer i fondene, hvor alle kategorier af fonde har leveret positive afkast. Men det skyldes også, at nettoflow’et af investeringsmidler i samme periode har været positivt. Når der tages højde for udbytter fra fondene, er der i årets løb tilgået nye midler til fondene for godt 15 mia. kr.  Det står i kontrast til de negative nettoflow i både 2022 og 2023.

”Investering er selvfølgelig altid forbundet med usikkerhed, men juli føjer endnu en brik til billedet af 2024 som et rigtigt godt investeringsår. Det er især værd at bemærke, at der med vendingen i nettoflow’et øjensynligt er sket et mere fundamentalt skift i investortilliden efter nogle år præget af usikkerhed som følge af krigsudbrud og inflationschok, ” siger investeringschef Kåre Valgreen, Investering & Opsparing i Finans Danmark.

Juli tegner sig også for rekorder på andre områder. Formuen i globale aktiefonde ender således ved udgangen af juli på knap 383 mia. kr., hvilket aldrig er set højere i statistikkens historie. Det samme gælder for alle de fonde, der investerer i udenlandske aktier. Her kan formuen opgøres til 477 mia. kr. Sættes disse formuetal i forhold til den samlede formue i danske detailfonde, sætter tallene for juli rekord for globale aktier med en andel på 32,3 pct. For udenlandske fonde samlet set skal man helt tilbage til 2007 før finanskrisen for at finde et niveau, der tangerer det, der ses for juli i år.

”Tallene for juli markerer en foreløbig kulmination på en tendens inden for de seneste år, hvor investorerne foretrækker fonde, der investerer globalt. Risikospredning er vigtigt, når man investerer, og det opnås ikke mindst ved at sprede sine investeringer på flere markeder. Hvis det er den lektie, der har motiveret interessen for de globale aktiefonde, er det jo et positivt tegn for investorkulturen, ” siger investeringschef Kåre Valgreen.

Læs hele nyheden her