Ny statistik: Danmark har flere ladestandere end hidtil antaget

Danske elbilister kan nu vælge mellem 28.883 steder at oplade deres elbil, når de er på farten.

Antallet af offentlige ladepunkter i Danmark er 17 procent højere end de hidtidige antagelser, som senest lå på knap 23.900 offentlige ladepunkter.Det viser en ny og mere fyldestgørende opgørelse fra Dansk e-Mobilitet, som er brancheforeningen for ladeoperatører i Danmark og en del af erhvervsorganisationen Green Power Denmark.

- Udvikling inden for den grønne transport går lynhurtigt – både i forhold til at sælge elbiler og at opsætte ladestandere. Det er vigtigt, at ladeinfrastrukturen ligger foran udviklingen i antal elbiler, så både nye og eksisterende elbilister får en god lade-oplevelse. På den måde kan få flere til at skrotte den fossile bil til fordel for den elektriske, siger John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk e-Mobilitet.

De nye tal viser, at der er 9,6 elbiler pr. ladestander, hvor vi gerne skal ligge på maksimalt 10 elbiler pr. ladestander.

- Det er forrygende godt arbejde af ladeoperatørerne, som fortsat knokler med at få infrastrukturen til elbiler på plads over hele landet, siger John Dyrby Paulsen.

Indtil nu har statistikker på området bygget på andre firmaers indhentning af data om ladepunkter fra internettet. Men Dansk e-Mobilitets statistik baserer sig på direkte indberetninger fra ladeoperatørerne.

- Det giver en langt mere sikker statistik, der tager udgangspunkt i de konkrete opsatte ladepunkter og deres placering. Dermed kan vi følge udviklingen tættere end tidligere og se, om vi er på rette vej – og det er vi i høj grad, siger John Dyrby Poulsen og fortsætter:

- Jeg er ikke i tvivl om, at den positive udvikling fortsætter, men det er vigtigt, at politikerne ikke pålægger ladeoperatørerne for meget og snæver regulering udover det, der allerede er på vej i form af for eksempel cybersikkerhed og serielle målere. Derudover er det afgørende, at Folketinget fjerner stigningen i registreringsafgiften på elbiler, som ellers vil ske fra 2026.

Dansk e-Mobilitets statistik viser, at af de knap 29.000 offentligt tilgængelige ladepunkter udgør lynladere 12 procent (3.470), mens 83 procent er normalladere (23.874) og hurtigladere udgør fem procent (1.539).

De fem største ladeoperatører i Danmark målt på samtlige type ladere er Clever, Spirii, Norlys, E.ON og Ewii, der tilsammen dækker 84 procent af offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark.

Hvis vi kun ser på lynladere, er Clever og Tesla de største, men markedet udvikler sig hurtigt. Der er mange planer om nye lynladere blandt operatørerne. For eksempel er E.ON på vej med nye lynladere, og Norlys bygger en række lynladeparker landet over.

Dansk e-Mobilitet vil holde statistikken opdateret og vil offentliggøre tal og analyser fra den mindst en gang om måneden.

Ladepunkter fordelt på ladeoperatør og ladeeffekt

Normal

1.539

3.470

28.883

Kilde: GeoFA, ladeoperatørernes indberetninger, FDM og optælling på hjemmesider primo august 2024.

Anm.: Statistikken er overvejende trukket fra GeoFA, der er en database drevet af KL, og som mange ladeoperatører indberetter til enten direkte eller via Dansk e-Mobilitet. GeoFA dækker endnu ikke alle de ladeoperatører, som indgår i statistikken, og derfor har det været nødvendigt at indhente supplerende data fra nogle operatører. Det er målsætningen, at hele statistikken med tiden skal baseres på indberetninger til GeoFA. Spirii indberetter data for en række ladeoperatører samlet. I kommende udgaver af statistikken vil de blive delt op på de enkelte operatører.

Green Power Denmark: Permanent forhøjet forskningsfradrag er godt for Danmark20.6.2024 09:54:40 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen vil forhøje fradraget for forskning og udvikling til 120 procent. Fradraget gør det mere attraktivt for virksomhederne at investere i udvikling af nye grønne teknologier, som vi skal leve af i fremtiden. Men det er ærgerligt, at regeringen ikke bruger mere af det velvoksne råderum til et fradrag på 130 procent, som tidligere var den politiske ambition, mener Green Power Denmark.