Landdistrikternes Fællesråd hilser kørselsfradrag til studerende i 25 land- og yderkommuner velkommen

Som optakt til det længeventede landdistriktsudspil, foreslår regeringen at indføre et kørselsfradrag til studerende i 25 landkommuner. Forslaget møder opbakning fra Landdistrikternes Fællesråd, som har høje forventninger til det samlede udspil.

Steffen Damsgaard, Formand for Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard, Formand for Landdistrikternes Fællesråd Foto: Mads Krabbe

Regeringen ønsker at give studerende i 25 land- og yderkommuner en økonomisk håndsrækning gennem nyt kørselsfradrag. Forslaget omfatter både studerende på videregående uddannelser og ungdomsuddannelser.

I Landdistrikternes Fællesråd ser formand, Steffen Damsgaard, positivt på forslaget.

- Det er godt, at regeringen har fokus på de studerende, som vælger at blive boende i landdistrikterne under deres uddannelse, hvor man vil gøre det lidt mere attraktivt for dem at pendle til studiet. Det bakker vi naturligvis op om, siger han og fortsætter:

- Det ændrer dog ikke på, at vi fortsat har en klar ambition om, at der skal etableres flere uddannelser udenfor de største byer. Men forslaget om kørselsfradraget kan forhåbentlig få elever, og især studerende på videregående uddannelser, til at vælge en uddannelse og uddannelsessted indenfor pendlerafstand, frem for at flytte til de største byer.

Steffen Damsgaard påpeger, at forslaget desuden vil give studerende i land- og yderkommuner bedre muligheder for at pendle til centerbyer i landdistrikterne, såsom Holstebro og Herning.

Høje forventninger

Landdistrikternes Fællesråd ser nu frem til at læse landdistriktsudspillet i sin helhed.

- Vi har ventet længe på regeringens landdistriktsudspil og ser meget frem til at se den samlede pakke. Vi håber på et markant udspil med mange tiltag på mange politikområder. Særligt håber vi på tiltag, der kan gavne erhverv, turisme og den grønne omstilling i landdistrikterne, ikke mindst på planlovsområdet, ligesom vi generelt håber på flere udviklings- og bosætningsmuligheder i landdistrikter og kystnære områder, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:

- Med det samlede landdistriktsudspil vil regeringen vise, hvordan de ønsker at skabe et land i bedre geografisk balance, så vores forventninger er naturligvis høje, for der er nok af udfordringer at tage fat på.

Landdistrikter til Erhvervsminister: Der er brug for et servicetjek af statsgaranti på boliglån30.7.2024 14:45:40 CEST | Pressemeddelelse

Selvom ordningen for statsgaranti på boliglån har været tilgængelig i to år, er det fortsat kun to boligkøbere, som har opnået et boligkøb med statsgaranti. Landdistrikternes Fællesråd efterlyser politisk handling fra erhvervsministeren, Morten Bødskov, for at tilrette og justere statsgarantiordningen, så den reelt kommer til at virke der, hvor der er brug for den og så flere kan købe deres drømmebolig i landdistrikterne.

Kun hver fjerde starter på en videregående uddannelse uden for de største byer26.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

75 pct. af de studerende starter i år på en videregående uddannelse i en af de fire største universitetsbyer. Landdistrikternes Fællesråd kalder udviklingen alarmerende, da fordelingen kun har ændret sig marginalt på trods af udflytning og nye uddannelsesudbud uden for de største byer. Organisationen opfordrer til nye tiltag, herunder at SU’en forhøjes med op til 60 pct. til studerende på videregående uddannelser i de mindre studiebyer.

Landdistrikterne: Fjernvarmeaftale svigter borgeres mulighed for at vælge andre kollektive varmeløsninger8.7.2024 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Fjernvarme kan være på vej mod en udfasning i mange landdistrikter, som følge af ny fjernvarmeaftale. Samtidig giver aftalen ikke kommunerne direkte mulighed for at sikre finansieringen af andre kollektive varmeforsyningsløsninger, såsom termonet. Formand for Landdistrikternes Fællesråd savner en minister, der kommer ud og oplever virkeligheden i landdistrikterne.