Ny undersøgelse: Hver tiende senior oplever, at deres kolleger glæder sig til, at de går på pension

Videncenter for God Arbejdslyst og Epinion står bag ny undersøgelse om, hvad der motiverer seniorer til at blive længere på arbejdsmarkedet. Anerkendelse og fleksibilitet er vigtigst, viser rapporten

Jane Heitmann, formand for Krifa

Hvis vi gerne vil have, at flere danskere skal blive længere på arbejdsmarkedet, skal vi fortælle vores mest erfarne kolleger, at vi gerne vil beholde dem. Det viser en ny undersøgelse fra Epinion og Videncenter for God Arbejdslyst, som Krifa har været med til at søsætte.

Undersøgelsen viser, at anerkendelse er en af de vigtigste motivationsfaktorer, når det kommer til at fastholde seniorer på arbejdsmarkedet. Og ifølge Krifas formand Jane Heitmann kalder det på, at vi gør det mere attraktivt at gå på arbejde, hvis vi skal løse fremtidens udfordringer med mangel på arbejdskraft.

- Det har ofte været fremme i medierne, at mange seniorer føler sig diskrimineret og mødt med fordomme. På den ene side råber vi op om manglen på arbejdskraft – samtidig med at hver tiende oplever, at deres kolleger i nogen grad glæder sig til, at de går på pension. Det hænger ikke sammen og understreger behovet for at arbejde med trivsel og kultur ude på arbejdspladserne, siger Jane Heitmann.

Tid til at skifte fokus
De senere år har pensionsalder været flittigt debatteret i medierne blandt andet på grund af Arne-pensionen, og Krifas formand mener, at det er på tide, at vi skifter fokus.

- Debatten har kørt på, hvordan danskerne hurtigst muligt kan komme på pension med enten Arne- eller Senior-pensionen. Det er vigtigt, at der er en værdig vej ud af arbejdsmarkedet for de mennesker, som er nedslidt, men jeg synes, det er på tide, at vi fokuserer mere på, hvordan vi undgår, at mennesker bliver nedslidt i første omgang, siger Jane Heimann.

Der er også noget, der tyder på, at en større fleksibilitet fra virksomhederne vil øge de erfarne medarbejderes lyst til at blive ved at arbejde efter pensionsalderen. 23 procent af de danskere, der ønsker at udskyde pensionen, har en arbejdsuge på under 30 timer, mens det kun er 15 procent af dem, der gerne vil på pension.

- Det er jo interessant i disse tider, hvor vi igen og igen får at vide, at vi skal arbejde mere. Vi skal skabe et moderne arbejdsmarked med mest mulig fleksibilitet og plads til forskellige livsfaser, siger Krifa-formanden.

Videncenter for God arbejdslyst og Epinion har spurgt 1.109 lønmodtagere over 55 år.

FAKTA OM UNDERSØGELSEN

1.109 besvarelser er indsamlet blandt erhvervsaktive seniorer,
der er defineret som personer i aldersgruppen 55 og derover, som er aktive på arbejdsmarkedet. Gruppen af erhvervsaktive er indsnævret til kun inkludere lønmodtagere – dvs. topledere og selvstændige er undtaget.

Besvarelserne blev indsamlet på webpanel i perioden fra d. 14. september til d. 24. september 2023.

Det indsamlede data er repræsentativt for danske lønmodtagere over 55 år på køn, alder og region jf. populationsfordelingerne fra Danmarks Statistik.

Statistiske analyser

Analyserne i rapporten er på krydstabeller med test for signifikante forskelle mellem andele og gennemsnit. Analyserne er suppleret med lineære regressioner for at sikre, at de fremhævede resultater er robuste, når man tager højde for parametrene køn, alder, region og uddannelse, hvor det har været muligt.

5 POINTER FRA RAPPORTEN

• Fordomme giver lavere arbejdslyst
    Hver femte senior har oplevet fordomme om, de er mindre ambitiøse end deres yngre kolleger, og 1 ud af 10 oplever, at deres kolleger i nogen grad glæder sig, til de går på pension. (slide 18)

• Anerkendelse og fleksibilitet betyder mest
    Lederen og kollegaerne skal vise, at de vil beholde medarbejderen. Sammen med fleksible arbejdstider er det det, der i størst grad kan få seniorerne til at blive længere på arbejdsmarkedet (slide 15)

• Flere på deltid vil udskyde pensionen
    De danskere, der ønsker at blive, har oftere en arbejdsuge på under 30 timer (23 pct.) sammenlignet med gruppen, som gerne vil på pension (15 pct.). (slide 8)

• Fokus på seniorpolitikker kan få seniorerne til at blive længere
    Kun lidt over en tredjedel af seniorerne har mulighed for kompetenceudvikling og efteruddannelse, hvilket er en af de vigtigste seniorpolitikker for seniorens arbejdslyst. Det er samtidig kun lidt under en femtedel, som har mulighed for at skifte til et mindre belastende arbejde på deres arbejdsplads. Derudover har kun lidt mere end hver tyvende muligheden for at få en bonus, hvis de venter med at trække sig tilbage, til efter de har opnået pensionsalderen. (slide 13 og 14)

• Flere med høj arbejdslyst vil blive på arbejdsmarkedet efter pensionsalderen
    49 % af dem med højeste arbejdslyst svarer, at de vil udskyde pensionen efter pensionsalderen, mens det kun er 21% blandt dem med lavest arbejdslyst, der har samme ønske (slide 6)

Om Kristelig Fagbevægelse

Ekspertgruppe overser de største gevinster på beskæftigelsesområdet24.6.2024 13:23:55 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens ekspertgruppe på beskæftigelsesområdet kommer slet ikke i mål, når det gælder forenkling, frisættelse og digitalisering af verdens dyreste beskæftigelsesindsats, mener Krifas formand Jane Heitmann, der nu sætter sin lid til, at Folketingets politikere er mere visionære end regeringens ekspertgruppe, når det gælder beskæftigelsessystemets fremtid og indsatsen for de over to millioner forsikrede arbejdstagere i a-kasserne.