Sidste chance for at se elefanterne

Den kommende weekend er det sidste chance for at se de 30 elefantkunstværker i Aarhus, som har trukket nysgerrige blikke til sig hele sommeren. Om kort tid bliver elefanterne samlet til et brag af en farvelweekend og efterfølgende auktion. Men du kan nå at se dem i weekenden.

Elefanten 'Eye of unity' er dekoreret af kunstneren Mads Edinger og står i Mindeparken. Billedet er uploadet til 'Find elefanten's app af besøgende. Psykiatrifonden

Fra Mindeparken til Aarhus Øje, fra Ceres Park til Museum Ovartaci. Der er elefanter overalt i Aarhus lige nu, og det er der til og med den 22. august. Så hvis du ikke har set alle de 30 kunstværker, har du chancen lidt endnu.

Lad os tale om det
Overalt i Aarhus gemmer der sig flotte elefantskulpturer designet af danske og internationale kunstnere. Og hvorfor lige elefanter? Psykisk sygdom er elefanten i rummet. Det er noget, som mange mennesker stadig ikke taler om. Når man ikke taler om det, bliver det den usynlige sygdom, som man måske ikke får behandlet, før det er for sent. Med eventet vil Psykiatrifonden starte en vigtig samtale og skabe en hyggelig, sjov og overraskende begivenhed for hele familien, som desuden støtter Psykiatrifondens arbejde.

Fra Kvium til Mormor
I samarbejde med Aarhus Kommune og den engelske organisation Wild in Art har Psykiatrifonden skabt eventet med de 30 store elefantskulpturer. De er dekoreret af en lang række spændende kunstnere fra både ind- og udland. Fra Kvium til Mormor, fra Some Other Waves og Hans Krull over Phuc Van Dang til Line Holtegaard.

Hele byens event
Allerede fra åbningsdagen med deltagelse af Hendes Majestæt Dronning Mary tog byen elefanterne til sig, dels ved fremmødet ved Aarhus Øje, dels på de sociale medier, hvor mange delte billeder af elefanterne. På den måde kom ”elefanten” frem i lyset. Eventet har desuden trukket mange ud på gå ture rundt om i byen, så på den måde har elefanterne gavnet byen både fysisk og mentalt.

Fra samarbejdets partners side er der ros til Find elefanten - oplev Aarhus: ”Vi er meget glade for, at vi sammen med andre lokale kræfter har kunnet bringe dette event til byen, hvor vi i fællesskab har kunnet skabe opmærksomhed om et ellers svært emne. Vi håber, at vi fremover fortsat får lov til at se elefanterne rundt om i byen og vi dermed bliver husket på det vigtige formål”, siger Nicolai Hommelhoff fra Aarhus Øje.

Hent app’en og find elefanterne
Den 19. juni 2024 blev elefanterne sluppet fri alle mulige steder i Aarhus og har stået der hele sommeren. Mange tusind mennesker har set dem, fotograferet dem, markeret i app’en, at de har set dem, gået på jagt efter flere. Og i den kommende weekend kan man stadig nå at finde elefanterne. Hent en Find elefanten-app og et kort og få en hyggelig og smuk tur gennem byen og måske også en snak om elefanten i rummet?

Vil du have din egen elefant?
I weekenden 6. – 8. september er alle elefanterne samlet til en stor udstilling, en farvestrålende farvelweekend. Det hele kulminerer med en velgørenhedsauktion, hvor både private og virksomheder kan byde på elefanterne. Det bliver på Herman’s i Tivoli Friheden sammen med Bruun Rasmussen Kunstauktioner den 10. september. Overskuddet går til at hjælpe de mange, der bliver ramt af psykisk sygdom, fx ved at styrke Psykiatrifondens Rådgivning.

Læs meget mere her: https://findelefanten.dk/

Elefanten 'Cambodia Fauna 2' er dekoreret af kunstneren Peter Birk og står ved Væksthusene. Billedet er uploadet til 'Find elefanten's app af besøgende.
Elefanten 'Cambodia Fauna 1' er dekoreret af kunstneren Peter Birk og står ved Det Grønne Fyr. Billedet er uploadet til 'Find elefanten's app af besøgende.

Familier med psykisk sygdom: Sådan støtter du børnene14.8.2024 10:06:08 CEST | Pressemeddelelse

'Er det min skyld?' Det er et af de svære spørgsmål, som de mange børn i Region Hovedstaden, der har en far eller mor med en psykisk sygdom, tumler med. Hvert fjerde barn i alderen 0-18 år er i den situation, og ikke alle får den hjælp, de har brug for. Derfor risikerer de i langt højere grad end andre børn at mistrives og selv udvikle psykisk sygdom. Det vil Psykiatrifonden lave om på i samarbejde med TrygFonden.

Få en god snak med børn om følelser med elefanter, ordlege og tegninger5.7.2024 12:44:13 CEST | Pressemeddelelse

Under hele eventet 'Find elefanten - oplev Aarhus' kan man være med i ’Min elefant’-tegnekonkurrencen, hvor Psykiatrifonden finder en ny vinder hver fredag. Man kan også tage på tal-skattejagt blandt elefanterne og måske blive den heldig vinder af skattejagten. De 30 elefantkunstværker, mange allerede har opdaget i Aarhus' gader, skal være med til at gøre det lettere at tale om psykisk sygdom, også i børnehøjde.