DIF roser udspil, der skal gøre det lettere at være frivillig

Regeringens forslag til otte initiativer, der skal fjerne bureaukrati over for foreningslivet og gøre det lettere at være frivillig, taler lige ind i DIF’s ønskeseddel.

Det skal være nemmere at være frivillig som for eksempel træner i landets idrætsforeninger.

Regeringen har her til morgen offentliggjort otte tiltag, der skal fjerne noget af bureaukratiet for foreningslivet og gøre det lettere at være frivillig. Og tiltagene vækker glæde hos Danmarks største idrætsorganisation, DIF.

”Alle initiativerne har stået på vores liste over benspænd, som vi har arbejdet på at få fjernet eller minimeret for at gøre livet som frivillig i vores knapt 8.500 foreninger lettere. Derfor er vi selvsagt ret glade for regeringens udspil,” fastslår Hans Natorp, formand for DIF (Danmarks Idrætsforbund).

”De frivillige er et helt uundværligt fundament i vores foreningsliv i Danmark, og de er med til at sikre trivslen hos bl.a. vores børn og unge. Derfor gør det ondt, når nogle frivillige føler, at de drukner i administrative byrder og derfor mister motivationen til at lave frivilligt arbejde. Derfor er det et ret vigtigt udspil, som regeringen nu er kommet med,” konstaterer Hans Natorp.

DIF fremhæver bl.a. udsigten til, at foreninger kan søge om flerårige godkendelser til afholdelse af arrangementer og initiativet med at ændre reglerne, så unge på 13-14 år gerne må udføre frivilligt arbejde som fx assistenttrænere til glæde og gavn for både dem selv og deres foreninger.

To af de helt store ønsker i DIF’s arbejde for afbureaukratisering – enklere GDPR-regler for foreninger og en ændring af bankernes risikovurdering af foreningerne som følge af hvidvaskreglerne – er også med.

”Vi er ikke helt i mål med en lempelse af GDPR-reglerne og en lavere risikovurdering af foreningerne ift. hvidvaskreglerne. Begge dele vil kunne lette de administrative byrder for de frivillige. Men vi noterer med tilfredshed, at begge dele ér et fokusområde i regeringens udspil og kan være et vigtigt skridt på vejen,” siger Hans Natorp.

Som en del af udspillet vil regeringen også nedsætte et partnerskab med repræsentanter fra foreningslivet – bl.a. fra DIF.

”Afbureaukratiseringen er vigtig for vores foreningsliv, så vi glæder os til – sammen med de øvrige inviterede organisationer – at bidrage med anbefalinger og fokusområder i det fremadrettede arbejde,” siger Hans Natorp.

Regeringens udspil kan læses her.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.