Flere skoleelever får mulighed for at deltage i DIF Skole OL

Med støtte fra Ole Kirk's Fond, Nordea-fonden og TrygFonden bliver det forsat muligt for DIF Skole OL at skabe unikke idrætsoplevelser for tusindvis af børn i Danmark. Frank Cilius

Fællesskab, færdighed og fairplay. Det er de tre børneolympiske værdier i DIF Skole OL og fundamentet for projektet, der hvert år aktiverer over 50.000 børn fra 0.-8. klasse.

Takket være Ole Kirk’s Fond, Nordea-fonden og TrygFonden kan Skole OL fortsat tilbyde en bred vifte af sportsgrene, der ikke kun styrker børnenes fysiske formåen, men også deres sociale færdigheder og fællesskabsfølelse.

"Vi er utroligt taknemmelige for støtten fra Ole Kirk’s Fond, Nordea-fonden og TrygFonden. For DIF Skole OL er ikke kun en sportsbegivenhed, det er en bevægelse, der fremmer sundhed, glæde og fællesskab blandt børn i Danmark. Gennem fælles idrætsoplevelser styrkes elevernes sammenhold og trivsel og det har aldrig været vigtigere,” siger Hans Natorp, formand i Danmarks Idrætsforbund.

Klassefællesskab og holdånd

Til DIF Skole OL lærer børnene vigtigheden af holdånd og at støtte hinanden, uanset udfaldet af konkurrencen. De oplever, hvordan det er at være en del af noget større end dem selv, det styrker deres fællesskab, sociale bånd og evne til at arbejde sammen.

Nordea-fonden har støttet DIF Skole OL siden projektets start i 2009 og særligt fællesskabet og det, som Skole OL kan for at styrke klassefællesskaber og den gode holdånd er vigtig for Nordea-fonden, som forlænger deres støtte til Skole OL.

”Motion og bevægelse er med til at skabe gode liv og stærke fællesskaber. Hvert år aktiverer Skole OL over 50.000 engagerede skoleelever – og samtidig får de deltagende klasser styrket både fællesskabet og sammenholdet. Nordea-fonden er derfor stolt af fortsat at støtte DIF Skole OL, og vi glæder os til at se, hvordan skoleelever over hele landet får mulighed for at tage del i aktiviteterne,” siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden.

Idræt styrker trivslen hos børn

Idræt styrker trivslen for børn og unge, og gennem Skole OL møder børnene en bred vifte af sportsgrene i børnehøjde, som skal booste bevægelsesglæden og motivere dem til et aktivt liv – både i og uden for skolen.

Ole Kirk’s Fond har de sidste fire år støttet Billund Kommune og deres værtskab for Skole OL-finalen, der nu rykker til Københavns Kommune. De næste fire år støtter Ole Kirk’s Fond hele DIF Skole OL og ønsker hermed at bidrage til udbredelsen af Skole OL, de skoleolympiske værdier og ikke mindst være med til at styrke trivslen blandt børn og unge.

”Vi er i Ole Kirk’s Fond optaget af at styrke børns trivsel så de får bedre forudsætninger for en positiv udvikling i livet. Skole OL kan virkelig noget, hvad angår at samle danske børn og unge i et positivt, udviklende fællesskab og derfor har vi valgt fortsat at fortsætte med at støtte op om projektet. Det har igennem de sidste fire år været helt fantastisk at opleve, hvordan Skole OL-finalen har bidraget til et særligt fællesskab - både for de deltagende børn og unge fra hele landet, men i særdeleshed også for værtsbyen, hvor unge frivillige har stået side om side med ældre medborgere,” siger Karin Skjødt Hindkjær, direktør i Ole Kirk’s Fond.

Fokus på Inklusion og bevægelsesglæde

DIF Skole OL lægger stor vægt på at skabe et inkluderende miljø, hvor alle børn, uanset fysisk formåen, kan deltage. Den tankegang er vigtig hos TrygFonden, som har støttet Skole OL i en årrække og forlænger støtten til Skole OL de kommende år.

”Børnene oplever her og nu glæden ved at bevæge sig i et trygt miljø. Og for nogen kan det endda være springbrættet til at finde en idræt, som de er glade for, og som kan give dem endnu flere gode oplevelser sammen med andre. Det kan samtidig være med til at styrke både deres sociale og motoriske kompetencer”, siger Ida Hagemann, projektchef i TrygFonden.

Støtte til DIF Skole OL

Med støtte fra Ole Kirk’s Fond, Nordea-fonden og TrygFonden bliver det forsat muligt for DIF Skole OL at skabe unikke idrætsoplevelser for tusindvis af børn i Danmark. Ole Kirk’s Fond støtter med 12 millioner de næste fire år, Nordea-fonden støtter med 5 millioner de næste fire år og TrygFonden støtter med 3,75 millioner hen over de næste tre år.

Links

DIF Skole OL er hele Danmarks officielle olympiske lege for skoleelever fra 0.-8. klasse og en appetitvækker på dansk idrætsforeningsliv. DIF Skole OL har siden 2009 haft fokus på at sætte børn i bevægelse ved at skabe aktiviteter, der kan integreres i idrætsundervisningen på alle klassetrin.

Gennem DIF Skole OL møder børnene en bred vifte af forskellige sportsgrene i dansk idrætsforeningsliv. DIF Skole OL faciliterer i samarbejde med foreningslivet udviklingen af de deltagende sportsgrene, så børnene møder sporten i øjenhøjde og oplever idræt som sjovt og udviklende i fællesskab med andre gennem klassekonkurrencer.

Alle sportsgrenene formidles med udgangspunkt i de tre børneolympiske værdier: Fællesskab, Færdighed og Fairplay.

Det er DIF (Danmarks Idrætsforbund), der står bag DIF Skole OL, som støttes af Ole Kirk's Fond, Nordea-fonden og TrygFonden samt Københavns Kommune. Herudover samarbejder Skole OL med flere specialforbund og kommuner.