Gode pointer fra Klimarådet i ny analyse

Dansk Fjernvarme er enig med Klimarådet, som mener, der ingen grund er til at lette trykket på speederen mod klimaneutralitet: Der skal mere fart på både gasudfasning og CCUS.

Politisk chef i Dansk Fjernvarme, Rune Moesgaard
Politisk chef i Dansk Fjernvarme, Rune Moesgaard Jesper Voldgaard

Dansk Fjernvarme hæfter sig ved, at Klimarådet i en ny analyse gennemgående lægger vægt på, at der skal træffes politiske beslutninger, der sætter yderligere kraft bag de nuværende mål og det generelle ambitionsniveau.

- Det handler om rettidig omhu, så vi kan fortsætte ad den vej, som tidligere beslutninger har angivet. I Dansk Fjernvarme har vi et naturligt fokus på, at fjernvarmeselskaberne kan bidrage med udfasning af fossile brændsler fra opvarmningen, og det er også et element, som Klimarådet fremhæver, siger Rune Moesgaard, politisk chef i forsyningsselskabernes brancheorganisation.

Her og nu handler det ikke mindst om, at danskerne skal have et incitament til at gå over på den grønne fjernvarme. Det er i øjeblikket under stigende pres fra en kombination af lave gaspriser og en endnu høj inflation.

Dansk Fjernvarme har derfor flere gange gentaget argumentet om, at der skal en politisk beslutning om et stop for gas til for at øge lysten til at få en mere klimavenlig opvarmning i boligerne.

Dertil kommer, at Klimarådet også anbefaler, at der skal arbejdes videre med CCUS – altså fangst og lagring af CO2. Det vil ikke mindst være aktuelt for de fjernvarmeselskaber, der har affaldsforbrænding som en kilde til varmeproduktion.

- Vi er enige med Klimarådet i, at det endnu er en teknologi, som i stor skala er uprøvet herhjemme, men ganske som Klimarådet også pointerer, så er det vigtigt for en kommende klimaneutralitet, at vi arbejder videre med at få teknologien gjort brugbar i større skala, siger Rune Moesgaard.

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 76 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.