DI: Temu fortsætter fremmarchen i Danmark

Den kinesiske webshop Temu stormer trods omfattende kritik frem i Danmark og ligger nu på andenpladsen på top 10 over danskernes foretrukne webshops. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri af danskernes indkøbsvaner på nettet.

- Temus vilde markedsføring med onlineannoncer overalt har givet pote. Samtidig tilbyder Temu gratis fragt og sammen med meget lave priser vejer det tungt hos forbrugerne i alle aldre, siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel, som er Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder.

Den kinesiske webshop har med placeringen som nummer to på top 10 over danskernes foretrukne webshop, slået danske Matas af pinden. Øverst på top 10-listen ligger tyske Zalando, der sælger sko og tøj, som er de produkter, danskerne køber mest af på nettet.

To kinesiske webshops i top-10

En anden stor kinesisk webshop, Shein, er også med i top 10 og indtager en sjetteplads. DI’s undersøgelse er foretaget i årets andet kvartal.

- Temu har udbygget sin position på det danske marked og er rykket fra en tredjeplads i årets start til nu en andenplads på top 10. Det er sket samtidig med virksomheden har været genstand for omfattende debat i medierne med kritik af produktsikkerheden og unfair konkurrence – det ser ud til at være prellet af på forbrugerne herhjemme, siger Jacob Kjeldsen.

Netop deres markedsføring og forretningsmetoder har været genstand for en fælleseuropæisk klage fra de europæiske forbrugerorganisationer, heriblandt Forbrugerrådet TÆNK.

Temu er på baggrund af deres størrelse blevet kategoriseret som en ”Very Large Online Platform”, hvilket indebærer, at de skal leve op til flere og strengere krav til platformen og produkterne, der sælges via Temu. Samtidig er det nu EU-kommissionen, der er ansvarlig for håndhævelsen af reglerne for Temu.

EU kræver svar fra Temu

- Temu bliver en større og større spiller på det danske marked. Derfor er det vigtigt, at Temu – ligesom andre online markedspladser – skal overholde de nye og strammere europæiske regler, der netop er trådt i kraft. Vi er derfor glade for, at EU-kommissionen allerede har krævet svar fra Temu om deres forretningspraksis – og inden oktober skal de leve op til reglerne eller risikere en stor straf, siger Jacob Kjeldsen.

EU’s Digital Services Act trådte i kraft i februar 2024, og det nye regelsæt stiller flere krav til store online platforme, når det kommer til bl.a. forbrugersikkerheden. Hvis en stor online platform ikke overholder reglerne, så kan EU-kommissionen give onlineplatforme som Temu en bøde på op til 6 procent af den årlige omsætning.

DI's undersøgelse om danskernes e-handel Q2 2024 er vedhæftet denne pressemeddelelse

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel