Pressevisning: Rembrandt Reunited
Fokusudstillingen 'Rembrandt Reunited', der åbner 3. september, genforener to Rembrandt-værker malet i 1632. De to værker tilhørte tidligere samme privatsamling, hvorfra de blev solgt i 1801, og føres nu for første gang i 223 år sammen i forlængelse af et ambitiøst forskningsprojekt, der søger at bevise eller afkræfte, hvorvidt Rembrandt oprindeligt malede de to portrætter som et par. Det drejer sig om Nivaagaards Malerisamlings 'Portræt af en 39-årig kvinde' og 'Portræt af en 40-årig mand', som i dag tilhører Metropolitan Museum of Art i New York.
Tirsdag den 3. september kl. 14 er der pressevisning med præsentation af forskningsresultaterne og introduktion til fokusudstillingen.

Pressevisning 3. september kl. 14
- Velkomst ved museumsdirektør Andrea Rygg Karberg
- Præsentation af forskningsresultater ved museets specialkonsultent prof. dr. Jørgen Wadum og Dr. Angela Jager, RKD-Netherlands Institute for Art History
- Introduktion til Rembrandt Reunited
Pressen er velkommen til også at deltage i (evt. dele af) det internationale forskningsseminar 2. september på Nivaagaards Malerisamling: Læs program
Tilmelding til pressevisning 3. september eller seminaret sendes inden 30. august til kommunikationsansvarlig Kirsten Baltzer Kahr: kbk@nivaagaard.dk
Om Rembrandt Reunited
For 120 år siden købte godsejeren i Nivå, Johannes Hage, en ægte Rembrandt tituleret Portræt af en 39-årig kvinde fra 1632, som i dag kan opleves på Nivaagaards Malerisamling. I historiens løb har det flere gange været foreslået, at værket kan være en pendant til samme kunstners mandsportræt Portræt af en 40-årig mand, der tilhører Metropolitan Museum of Art i New York.
På baggrund af Nivaagaard Malerisamlings aktuelle forskningsprojekt i samlingen af nederlandsk barok, med Dr. Angela Jager, RKD-Netherlands Institute for Art History, og Rembrandt-specialisten prof. dr. Jørgen Wadum som specialkonsulent, er der de forløbne år blevet foretaget en række undersøgelser, der skal løse gåden om de to værkers sammenhæng.
Metropolitan Museum of Art i New York har samtidig indvilliget i at udlåne deres værk til Nivaagaards Malerisamling i 2024, så det bliver muligt at se Rembrandt-værkerne sammen igen.
Resultaterne af den nyeste forskning sammenført med en kunsthistorisk vurdering af malerierne side om side efter 223 års adskillelse vil endelig kunne lede til en retvisende historieskrivning om to Rembrandt-portrætter, der i dag bor på hver sin side af Atlanten. Og museumsgæsterne en enestående lejlighed til at opleve historieskrivningen på første række.
Forskningen bag
I årtier har Rembrandt-forskere spekuleret i, om portrættet af en 40-årig mand, malet af Rembrandt van Rijn i 1632, er en pendant til Portræt af en 39-årig kvinde fra samme år. Begge er malet på egetræspaneler, de er ovalformede, har omtrent samme størrelse og næsten identiske inskriptioner til højre og venstre for figurerne. Og så har de haft til huse i den samme private samling, før de blev udbudt til salg i Paris i 1801.
Den igangværende forskning på Nivaagaards Malerisamling har blandt andet undersøgt kvinde-portrættet ved multispektral billeddannelse, som har bekræftet ægtheden af inskriptionerne. En diskret ændring af formatet af kvindeportrættet, som blev forøget med et par centimeter hele vejen rundt, er stadig gådefuld. Denne tilføjelse dækker alle kanterne af det originale panel og umuliggjorde en traditionel dendrokronologisk undersøgelse af de tre brædder, der udgør panelet på Nivaagaard-værket. For at sammenligne herkomsten af egetræspladerne og deres karakter i Nivaagaard-panelet med mandsportrættet på Metropolitan Museum of Art, er der på DTU blevet udført en ekstraordinær ikke-invasiv CT-scanning af kvinden. Det gør bl.a. forskerne i stand til at se egeplankernes årringe, placere deres oprindelse nøjagtigt i rum og tid og sammenligne data med nye evaluerede datasæt fra Metropolitan-panelet.
Maleriernes pigmenter er blevet karakteriseret gennem en avanceret røntgenfluorescens analyse, udført på begge portrætter i henholdsvis New York og i Nivå. Hermed kan Rembrandts maleteknik i de to værker sammenlignes og muligvis give svar på, hvornår den senere tilføjede hånd og bønnebog, som ses på kvindeportrættet, er malet.
De tekniske undersøgelser kan imidlertid ikke stå alene; det kræver en kunsthistorisk vurdering at sammenholde resultater fra scanninger, arten af inskriptionerne, den dendrokronologiske analyse af egepladerne på begge malerier mv. På baggrund af analyserne og herkomstundersøgelserne vil forskerne, efter en ny stilistisk og kompositionsmæssig vurdering af de to malerier ved siden af hinanden, kunne vurdere om de er pendanter eller ej.
Tak til Kulturministeriets Forskningspulje, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Lizzie og Ejler Ruges Kunstfond og HIZKIA.
Rembrandt Reunited er et resultat af internationalt samarbejde mellem en række forskellige fagområder. 'Portræt af en 39-årig kvinde' blev undersøgt af Nivaagaards Malerisamlings specialkonsulent i teknisk kunsthistorie, Dr. Jørgen Wadum, og den hollandske kunsthistoriker, Dr. Angela Jager fra RKD – Nederlands Institut for Kunsthistorie. Dette foregik i tæt samarbejde med specialister fra SMK – Statens Museum for Kunst og Danmarks Tekniske Universitet - DTU, hvor CT-skan blev udført af 3D Imaging Centeret, samt dendrokronolog Dr. Aoife Daly og multispektral fotograf Camilla Perondi. Resultaterne blev sammenholdt med tilsvarende analyser udført af konservatorer og kulturarvsforskere på Metropolitan Museum af deres 'Portræt af en 40-årig mand'.
Billeder



Om Nivaagaards Malerisamling:
Nivaagaards Malerisamling er et klassisk kunstmuseum med en unik samling af 500 års verdenskunst - fra italiensk renæssance, nederlandsk barok og dansk guldalder - og skiftende særudstillinger med nyere eller moderne kunst. Museet ligger i en smuk gammel rododendronpark, der også huser det populære 'Reservat for truede ord' med omkring 100 ord, som er ved at forlade vores sprog
Følg pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling
Stilhed og sting: Håndarbejdskreds med Line Sander12.9.2025 12:11:53 CEST | Pressemeddelelse
Inspireret af udstillingsaktuelle Janus la Cours evne til at indfange fordybelse og tilbagevendende fokus i sine stille landskabsmalerier, retter efterårets håndarbejdskreds opmærksomhed på at reparere og bevare det nære – gennem nål, tråd og minder.
Nivaaagaards Malerisamling erhverver nyt hovedværk og præsenterer som det første danske museum Artemisia Gentileschi i sin samling5.9.2025 08:02:48 CEST | Pressemeddelelse
Nivaagaards Malerisamling har takket være en generøs donation fra Ny Carlsbergfondet og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond erhvervet værket Susanna og de ældste (1644-48), af den betydningsfulde kvindelige italienske barokmaler, Artemisia Gentileschi. Værket er den vigtigste tilføjelse siden 1908 til samlingen, der bl.a. også tæller et hovedværk af 1500-tallets kvindelige pioner i kunsthistorien, Sofonisba Anguissola.
'Reservat for truede ord' samler generationerne og markeres med 10-års jubilæum4.9.2025 15:10:46 CEST | Pressemeddelelse
I anledning af 10-års jubilæet for museets Reservat for truede ord, hvor døende ord fra en anden tid står side om side med de spirende ord anno 2025, inviterer Nivaagaards Malerisamling til en TALK med forfatter Kim Fupz Aakeson og sprogforsker Marianne Rathje om generationssprog.
Invitation til pressemøde: 'Janus la Cour. Stilhed'13.8.2025 08:00:00 CEST | Presseinvitation
Pressemøde fredag 22. august kl. 11 Direktør ved Nivaagaards Malerisamling, Andrea Rygg Karberg, byder velkommen. Medkurator, forfatter og kunsthistoriker Florian Illies introducerer Janus la Cours malerier Kurator og inspektør Søren K. K. Lund-Hansen præsenterer udstillingen Mulighed for interviews og fotografering Presse, der ønsker at deltage i pressemødet, bedes tilmelde sig på forhånd inden 21. august til kommunikationsansvarlig Kirsten Baltzer Kahr: kbk@nivaagaard.dk Særudstillingen kaster et nyt blik på den danske maler Janus la Cour (1837-1909). En maler, der konsekvent skildrede naturens landskaber helt tyste, uden mennesker og uden spor af modernitet. Med en næsten geologisk fascination zoomer han ind på udvalgte detaljer som en sten eller en klippe, mens han retter blikket ned imod jorden. La Cour skabte gerne hele serier af samme motiv med den rene natur i forskellige udsnit og belysninger, til tider malet med års mellemrum. Igen og igen vendte han tilbage til de samme kyst
Sommerjazz med Nivaagards Park som bagtæppe23.7.2025 14:17:35 CEST | Pressemeddelelse
Sommerjazzen er tilbage på Nivaagaards Malerisamlings terasse under ledelse af saxofonist Peter Poulsen, der har inviteret sanger Rose Marie Kroner, guitarist Christian Frank, trommeslager Karsten Bagge samt bassist og sanger Kristin Korb til at levere musikken de tre fredage: 1., 8. og og 15. august.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum