Maritimt projekt åbner for karrieremuligheder på vandet
”AU Maritime Gateway” hedder et nyt initiativ, der skal skabe flere forsknings- og jobforbindelser mellem den maritime branche og Aarhus Universitet. Bag projektet, der er støttet af Den Danske Maritime Fond, står lektor på Afdeling for Globale Studier, Annette Skovsted Hansen.
Der findes mange karrieremuligheder i den maritime sektor, som studerende på tværs af Aarhus Universitet bør kende til. Derfor har Annette Skovsted Hansen, lektor på Afdeling for Globale Studier på Aarhus Universitet, søsat projektet ”AU Maritime Gateway”. Med en bevilling på knap 2 millioner kroner fra Den Danske Maritime Fond skal projektet åbne dørene til den maritime sektor for de studerende.
”Formålet med AU Maritime Gateway er dels at synliggøre karrieremuligheder i den maritime sektor for studerende på tværs af Aarhus Universitet, dels at bidrage med løsninger til sektorens udfordringer. Projektet har både et rekrutterings- og forskningsperspektiv,” fortæller Annette Skovsted Hansen, der har stort kendskab til globale havne og søfart.
Hun har gennem sin forskerkarriere opbygget et indgående kendskab til den maritime sektor gennem flere forskellige forskningsprojekter og netværk. Hun har blandt andet ledet to forskningsprojekter om havnen Tema i Ghana. Det første i samarbejde med Aarhus Havn og danske lodsstationer med fokus på sikkerhed og effektivitet, efterfulgt af et projekt med fokus på havneklynger, kommunikation og bæredygtighed. Hun repræsenterer desuden Aarhus Universitet i styregruppen for Maritime Research Alliance, der arbejder på at styrke den maritime forskning i Danmark på tværs af videnskabelige discipliner og institutioner.
Innovative løsninger på maritime udfordringer
AU Maritime Gateway vil også have en tværvidenskabelig tilgang, selv om det er forankret på Globale Studier ved Faculty of Arts. De fleste udfordringer kan, ifølge Annette Skovsted Hansen, ikke løses ud fra en enkelt faglighed. Det handler om at tilbyde tværfaglige svar, som sikrer helhedsforståelse og løsninger.
Gateway-idéen er således at skabe muligheder for samarbejde og vidensdeling mellem forskere fra forskellige fakulteter, samt mellem maritime brancher og Aarhus Universitets studerende og forskere. Projektet samarbejder med brancheorganisationerne Danske Rederier og Danske Maritime, samt flere medlemmer såsom DFDS, Molslinjen og Maersk for at udvikle innovative kurser og forskningsprojekter.
Gennem tværfaglige kurser og workshops baseret på nye forskningsprojekter vil AU Maritime Gateway arbejde med maritime udfordringer inden for sikkerhed, bæredygtighed, miljø, kulturforståelse og geopolitik. Målet er at udvikle kurser, der klæder studerende på til at håndtere fremtidens udfordringer i den maritime sektor.
"Vi arbejder på at udvikle relevante kurser og forskningsprojekter, der kan give vores studerende en dybere forståelse af den maritime sektor. Vi planlægger nye kurser om regionale og globale perspektiver på søfartsruter med fokus på kulturelle, religiøse, tekniske og geopolitiske faktorer samt integrere international kulturforståelse på skibe i vores kursus om interkulturel analyse,” uddyber Annette Skovsted Hansen.
Fakta
AU Maritime Gateway er en fokuseret satsning på at få synliggjort de mange jobmuligheder i den maritime sektor til kandidater fra alle fakulteter på Aarhus Universitet. Annette Skovsted Hansen har indgående kendskab til branchen gennem netværk som Africa Blue Economy Network, AU Maritime Initiative, Maritime Research Alliance, Global Ports and Shipping, samt gennem forskningsprojekterne:
- Port Effectiveness and Public Private Capacity Development in Ghana (PEPP I)
- Port Efficiency and Public Private Cooperation for Competitiveness (PEPP II
Forskningsprojektet kommer til at kunne følges på www.maritime.au.dk
Kontakter
Annette Skovsted Hansen, lektor
Afdeling for Globale Studier
Institut for Kultur og Samfund
Aarhus Universitet
Telefon: +45 8716 2303
Mail: ostash@cas.au.dk
Billeder
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
Ny international undersøgelse: Danske skoleelevers IT-kompetencer er blevet markant dårligere12.11.2024 11:39:16 CET | Pressemeddelelse
Siden 2018 er danske 8.-klasseelevers digitale kompetencer blevet væsentligt dårligere. Det viser hovedresultaterne fra ICILS 2023, en omfattende international undersøgelse af teknologiforståelse blandt skoleelever verden over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum