Kommunerne kan give eleverne en meget bedre folkeskole
En dyrere folkeskole er ikke nødvendigvis bedre til at løfte eleverne fagligt, viser ny analyse fra CEPOS
En ny analyse fra CEPOS undersøger sammenhængen mellem kommunernes udgifter til folkeskolen og deres evne til at løfte elevernes karaktergennemsnit ud over det, som man kunne forvente på baggrund af deres forældres indkomst, uddannelse, etnicitet mv.
Konklusionen er klar - der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at skabe faglige resultater for pengene.
“Der kan frigøres store beløb, hvis kommunerne med de mindst produktive skoler tager ved lære af de bedste sammenlignelige kommuner. De frigjorte midler kan geninvesteres på en mere produktiv måde i skolerne, med henblik på at løfte eleverne fagligt. Alternativt kan midlerne også gives tilbage til borgerne i form af skattelettelser eller bruges på at forbedre andre velfærdsområder i kommunerne,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Hvis alle kommuner havde et lige så veldrevet skolevæsen som de mest produktive sammenlignelige kommuner, kunne der frigøres et sted mellem 3,8 og 5,2 milliarder kroner uden at påvirke de faglige resultater, viser analysen fra CEPOS.
Der kører løbende debatter om, at folkeskolen mangler penge til bedre undervisning, men CEPOS´ analyse viser, at flere penge ikke er en forudsætning for at gøre det bedre, da der store forbedringsmuligheder indenfor de nuværende økonomiske rammer.
“Det er vigtigt at have fokus på skolernes evne til at bruge de nuværende ressourcer til at løfte eleverne fagligt, da det har stor betydning for elevernes fremtidige muligheder for uddannelse og job,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS, og fortsætter:
”Desuden er basale kundskaber og færdigheder en forudsætning for, at man kan deltage og tage medansvar som borger i et samfund med frihed og folkestyre. Eksempelvis skal man kunne læse og regne for at kunne orientere sig om og forholde sig kritisk til nyheder, politiske budskaber mv.”
Analysen viser ikke, hvad de mest produktive kommuner gør rigtigt, men den viser derimod hvilke sammenlignelige kommuner, der får de bedste resultater for pengene. De enkelte kommuner kan bruge oversigten i analysen til at finde ud af, hvem de skal snakke med for at tage ved lære af deres måde at drive skolerne på.
Læs analysen her og se hvor gode folkeskolerne i din kommune er til at løfte eleverne fagligt.
Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.
Nøgleord
Kontakter
Karsten Bo LarsenForskningschefCEPOS
Tlf:41220476Karsten@cepos.dkFølg pressemeddelelser fra Cepos
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cepos
CEPOS: Politikerne bør droppe nationalt klimamål for 203530.9.2024 15:36:13 CEST | Pressemeddelelse
Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, har følgende kommentarer til regeringens ’Klimaprogram 2024’
Ny CEPOS-analyse: Statens administration er vokset med 4.800 ’kolde hænder’ under SVM-regeringen28.9.2024 15:16:23 CEST | Pressemeddelelse
Væksten i antallet af administrative ansatte i ministerier og styrelser fortsætter på fuld drøn under SVM-regeringen, der ellers har en ambition om at nedbringe bureaukratiet, viser ny CEPOS-analyse
CEPOS præsenterer ny reformplan for ATP med syv konkrete tiltag27.9.2024 13:00:08 CEST | Pressemeddelelse
Danskernes tvungne pensionsopsparing i ATP er et fortidslevn og passer ikke til nutidens pensionssystem. Derfor foreslår CEPOS en grundlæggende reform af ATP
CEPOS: Fastfrysning af pensionsalderen på 70 år vil koste 85 milliarder kroner årligt20.9.2024 08:04:00 CEST | Pressemeddelelse
En fastfrysning af pensionsalderen på 70 år vil koste statskassen 85 milliarder kroner årligt, viser ny beregning fra CEPOS. For det beløb kan man letten skatten for over 50.000 kr. årligt for en arbejderfamilie
Ny CEPOS-analyse: Her er kommunerne, der løfter 9. klasseelevernes beståelsesprocent mest19.9.2024 08:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Andelen af 9. klasses elever, der består de obligatoriske prøver, er faldet. Men en ny CEPOS-analyse viser markante forskelle mellem kommunerne i deres evne til at løfte elevernes beståelsesprocent – selv når der tages højde for socioøkonomisk baggrund. Se, hvilke kommuner der klarer sig bedst
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum