Kommunerne kan give eleverne en meget bedre folkeskole
En dyrere folkeskole er ikke nødvendigvis bedre til at løfte eleverne fagligt, viser ny analyse fra CEPOS

En ny analyse fra CEPOS undersøger sammenhængen mellem kommunernes udgifter til folkeskolen og deres evne til at løfte elevernes karaktergennemsnit ud over det, som man kunne forvente på baggrund af deres forældres indkomst, uddannelse, etnicitet mv.
Konklusionen er klar - der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at skabe faglige resultater for pengene.
“Der kan frigøres store beløb, hvis kommunerne med de mindst produktive skoler tager ved lære af de bedste sammenlignelige kommuner. De frigjorte midler kan geninvesteres på en mere produktiv måde i skolerne, med henblik på at løfte eleverne fagligt. Alternativt kan midlerne også gives tilbage til borgerne i form af skattelettelser eller bruges på at forbedre andre velfærdsområder i kommunerne,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Hvis alle kommuner havde et lige så veldrevet skolevæsen som de mest produktive sammenlignelige kommuner, kunne der frigøres et sted mellem 3,8 og 5,2 milliarder kroner uden at påvirke de faglige resultater, viser analysen fra CEPOS.
Der kører løbende debatter om, at folkeskolen mangler penge til bedre undervisning, men CEPOS´ analyse viser, at flere penge ikke er en forudsætning for at gøre det bedre, da der store forbedringsmuligheder indenfor de nuværende økonomiske rammer.
“Det er vigtigt at have fokus på skolernes evne til at bruge de nuværende ressourcer til at løfte eleverne fagligt, da det har stor betydning for elevernes fremtidige muligheder for uddannelse og job,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS, og fortsætter:
”Desuden er basale kundskaber og færdigheder en forudsætning for, at man kan deltage og tage medansvar som borger i et samfund med frihed og folkestyre. Eksempelvis skal man kunne læse og regne for at kunne orientere sig om og forholde sig kritisk til nyheder, politiske budskaber mv.”
Analysen viser ikke, hvad de mest produktive kommuner gør rigtigt, men den viser derimod hvilke sammenlignelige kommuner, der får de bedste resultater for pengene. De enkelte kommuner kan bruge oversigten i analysen til at finde ud af, hvem de skal snakke med for at tage ved lære af deres måde at drive skolerne på.
Læs analysen her og se hvor gode folkeskolerne i din kommune er til at løfte eleverne fagligt.
Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.
Nøgleord
Kontakter
Karsten Bo LarsenForskningschefCEPOS
Tlf:41220476Karsten@cepos.dkFølg pressemeddelelser fra Cepos
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cepos
CEPOS: Danmark bør droppe nationale klimamål – EU sætter i praksis rammerne for dansk klimapolitik3.12.2025 11:18:27 CET | Pressemeddelelse
Nationale klimamål har spillet fallit. EU’s kvotesystem styrer allerede størstedelen af Danmarks udledninger – og det giver hverken mening eller værdi at opstille særskilte danske mål for 2035, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Kommunerne bygger milliardformue op – se hvor store skattelettelser du går glip af i din kommune18.11.2025 09:28:05 CET | Pressemeddelelse
Kommunerne har opbygget historisk store opsparinger, som ikke kan bruges på velfærd – men som kunne have givet borgerne markante skattelettelser, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Kommunerne kan frigøre milliarder fra ’kolde hænder’ – se hvor meget din kommune kan spare12.11.2025 11:09:27 CET | Pressemeddelelse
Kommunerne kan frigøre op til 7,4 mia. kr. fra ledelse og administration – svarende til 1.250 kroner pr. indbygger, viser ny CEPOS-analyse
Ny CEPOS-analyse: Danskerne aner ikke, hvor meget de betaler – se om din borgmester har hævet skatten for dig10.11.2025 08:46:31 CET | Pressemeddelelse
Kun hver fjerde dansker kender kommuneskatten. Samtidig hæver flere kommuner skatten markant, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Trivslen i folkeskolen falder – se hvordan det ser ud i din kommune4.11.2025 14:22:55 CET | Pressemeddelelse
Elevernes trivsel i folkeskolen er faldet støt det seneste årti – og trivsel hænger tæt sammen med faglighed, viser ny CEPOS-analyse. Forskningschef i CEPOS Karsten Bo Larsen opfordrer forældre til at bruge data aktivt, når de vælger skole
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum