Halvdelen af danske husejere er bekymrede for voldsomt vejr

VEJRBEKYMRING: En ny undersøgelse viser, at mere end hver anden husejer, som er forsikret hos det medlemsejede GF Forsikring, er bekymrede for, at det voldsommere vejr fører til flere skader. Den bekymring får flere til at sikre deres hus bedre mod vejr og vind.

- De såkaldte 100-års-hændelser er nærmest blevet til 100-dages-hændelser. Det voldsommere vejr er også noget, medierne beskæftiger sig meget med, så det er naturligt, at det smitter af som en bekymring hos flere af vores medlemmer, siger direktør for Skadehjælp hos GF Forsikring, Martin Rundager, på baggrund af den undersøgelse, der viser, at rigtig mange husejere er bekymrede for det voldsomme vejr. (Foto: GF Forsikring/Erik Høirup)

I en undersøgelse foretaget af Human Engage blandt GF Forsikrings medlemmer svarer over halvdelen, at de er lidt eller meget bekymrede for, at det voldsomme vejr vil føre til skader på deres hus i fremtiden. Det tager GF Forsikring meget alvorligt, fortæller direktøren for Skadehjælp, Martin Rundager.

- De såkaldte 100-års-hændelser er nærmest blevet til 100-dages-hændelser. Eller sagt med andre ord: De senere år har vi oplevet flere og flere voldsomme vejr-hændelser som fx intense skybrud, sommerstorme, kæmpehagl og stormfloder. Det voldsommere vejr er også noget, medierne beskæftiger sig meget med, så det er naturligt, at det smitter af som en bekymring hos flere af vores medlemmer, siger han og fortsætter:

- Undersøgelsen viser os, at vejret fylder meget hos vores medlemmer, og det tager vi meget alvorligt. Vi står altid klar med vores beredskab til store vejr-hændelser, så de af vores medlemmer, der er så uheldige at få en skade, bliver hjulpet så hurtigt som muligt, siger han.

Mere end hver tredje handler på det

Undersøgelsen viser også, at 35 procent af de bekymrede husejere har lavet tiltag på deres hus for at undgå vejr-relaterede skader - som fx at installere drænrør eller propper til at lukke af for afløb. Det glæder Martin Rundager.

- I slutningen af juli fortalte vi, at vi i GF Forsikring har oplevet et lille fald i antallet af vejr-relaterede skader i forhold til sommeren 2023. Undersøgelsen bekræfter mig i, at vores medlemmer bliver bedre og bedre til at forebygge skader. Vi må vænne os til voldsommere vejr – det kan vi ikke gøre noget ved – men jeg er oprigtig glad for, at rigtig mange af vores medlemmer tager vores forebyggende råd til sig og rent faktisk gør en indsats for at undgå vejr-relaterede skader, siger han.

I juni og juli 2024 registrerede GF Forsikring 583 vejr-relaterede skader. Skadetallet for samme periode i 2023 er 645.

Du kan læse GF’s gode forsikringsråd om det danske sommervejr her.