Lærerne ved skolestart: Sådan styrker vi fællesskabet i skolen
Mere tid til den enkelte elev, relationsarbejdet og klasselærerfunktionen, flere fælles oplevelser og tolærerordninger er blandt topscorerne på lærernes liste over tiltag, der understøtter det gode klassefællesskab. Det viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
I disse dage finder omkring 500.000 elever deres plads i klasselokalet efter sommerferien. Og for de omkring 50.000 nye, forventningsfulde børnehaveklasseelever sker det for første gang.
I en helt ny undersøgelse har de danske folkeskolelærere givet deres bud på, hvordan de klassefællesskaber, eleverne nu bliver en del af, kan blive endnu bedre.
Og her er mere tid til den enkelte elev, flere fælles oplevelser og flere tolærerordninger blandt topscorerne, når man ser på de tiltag, der ifølge lærerne kan styrke fællesskabet i en klasse.
Det budskab skal man ifølge formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, tage alvorligt:
”Stærke fællesskaber er fuldstændig afgørende for eleverne, både fagligt og socialt. De gør, at eleverne kan vokse i flok. Derfor skal vi skal værne om dem og styrke dem – investere i alt det, vi ved der virker. Ikke to klasser er ens, men der er alligevel mange ting, der går igen, når vi spørger lærerne. Og det har vi en pligt til at lytte til,” siger han.
Ifølge Gordon Ørskov Madsen har fællesskaberne de seneste år dog været under pres, fordi vi har underfinansieret folkeskolen gennem en årrække:
”Hvis vi skal lykkes med at skabe fællesskaber på skolerne, så kræver det både rammer, kompetencer og ressourcer. Og det kræver en større anerkendelse af lærerens store bidrag til klassefællesskaberne. Derfor skal vi styrke lærernes arbejdsmiljø og sørge for, at det er uddannede lærere, der står for undervisningen,” siger han.
Alt det kræver ifølge Gordon Ørskov Madsen varige, holdbare investeringer i folkeskolen:
”Vi er nødt til at sikre en stabil økonomi på skolerne, så vi får et solidt fundament for de stærke fællesskaber. Både for de elever, der lige nu træder ind i et nyt skoleår, og for alle de børn vi glæder os til at byde velkommen i folkeskolen de næste mange år,” siger han.
Tal fra undersøgelsen:
Hvilke tiltag vil understøtte klassefællesskabet?
98 pct. – mere tid til den enkelte elev.
97 pct. – mere tid til relationsarbejde.
94 pct. – bedre mulighed for fælles oplevelser (som fx lejrskoler og ekskursioner)
92 pct. – mere tid til klasselærerfunktionen
91 pct. – tolærerordninger
Hvad giver dig gode forudsætninger for at arbejde med fællesskaber?
76 pct. – at jeg underviser få klasser
75 pct. – at vi er flere lærere i undervisningen
71 pct. – tid til klasselærerfunktion
66 pct. – fælles tid til forberedelse med mit team
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
DLF og CFU: En besparelse på Center for Undervisningsmidler vil svække folkeskolen30.8.2024 14:42:26 CEST | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolaj Wammen præsenterede i dag regeringens finanslovsudspil, der igen vil nedskære Center for Undervisningsmidler (CFU). Det vil gøre det sværere for lærerne at lave en varieret undervisning i skolen og vil svække folkeskolens geografiske balance, mener Danmarks Lærerforening og CFU.
Danmarks Lærerforening: Finanslovsforslaget forsømmer folkeskolen30.8.2024 12:30:30 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskoleforligskredsen fremsatte tidligere på året en masse nye initiativer på folkeskoleområdet. Men dagens finanslovsudspil leverer ikke den nødvendige finansiering, mener Danmarks Lærerforening.
Nye søgetal: “Bekymrende”, mener Danmarks Lærerforening5.7.2024 16:05:38 CEST | Pressemeddelelse
Den negative udvikling i ansøgningen til læreruddannelsen fortsætter. ”Voldsomt bekymrende”, lyder det fra DLF-næstformand, der efterlyser investeringer i bedre praktik og lærernes arbejdsmiljø.
DLF: Økonomiaftalen er et godt skridt i den rigtige retning for folkeskolen31.5.2024 13:45:37 CEST | Pressemeddelelse
KL og regeringen har præsenteret en ny økonomiaftale, der blandt andet løfter servicerammen med 3,4 milliarder næste år. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen er glad for, at politikerne anerkender, at den almene folkeskole skal styrkes, og kalder aftalen ”et skridt i den rigtige retning”.
Danmarks Lærerforening opretter nyt Skoleøkonomisk Forum30.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Lærerforening har taget initiativ til at samle eksperter med viden om folkeskolens økonomi, opgaver og rammer i et nyt Skoleøkonomisk Forum. Formålet er at udvikle varige løsninger på folkeskolens udfordringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum