A.P. Møller Fonden støtter videreudviklingen af "Hvad kan jeg blive?"

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har bevilget 15 millioner kroner til headspace Danmarks arbejde med at videreudvikle projektet "Hvad kan jeg blive?".
Formålet med ”Hvad kan jeg blive?” og Fondens bevilling er at støtte unge i deres valg af uddannelse, så sandsynligheden for at gennemføre uddannelsen bliver højere, fordi de trives bedre. Og der er tale om en stor udfordring, idet omkring 20 procent af en ungdomsårgang er meget i tvivl om uddannelsesvalget.
Indtil nu har ”Hvad kan jeg blive?” fokuseret på at øge elevernes viden om uddannelser – især erhvervsuddannelserne, hvor frafaldsraten er høj – og på at give dem en bedre forståelse for fremtidige karrieremuligheder. Med den nye bevilling fra A.P. Møller Fonden bliver det muligt for headspace Danmark at arbejde med:
- Øget støtte til FGU- og elever i folkeskolens ældste klasser, når de skal vælge uddannelser, bl.a. via workshops.
- Samarbejde med Studievalg Danmark om erhvervsuddannelsesvejledning til både de gymnasieelever, der ikke trives fagligt i gymnasiet, såvel som de studenter, der ikke kommer i gang med en videregående uddannelse.
- Styrket indsats på erhvervsuddannelserne i form af bedre værktøjer for erhvervsskolelærere og -vejledere til at støtte elever i mistrivsel.
Der vil også blive etableret rådgivnings-satellitter på tre erhvervsskoler, og flere elever i mistrivsel på både erhvervsskoler og gymnasier vil kunne få bedre støtte, ligesom ”hvadkanjegblive.dk” bliver udbygget, så den favner den større målgruppe.
Benedikte Kiær, bestyrelsesformand i Det Sociale Netværk, der står bag headspace Danmark, siger:
"Uddannelsessystemet kan være komplekst og svært at navigere i for unge. Vores erfaringer gør os i stand til at hjælpe de unge med at tro på deres egne kompetencer, så de kan træffe det rigtige uddannelsesvalg og gennemføre det."
Mathilde Tronegård, direktør i Studievalg Danmark, siger:
"Vi ser frem til samarbejdet med headspace, hvor vi kan kombinere vores vejledningskompetencer med rådgivning og støtte fra headspace for at hjælpe unge med at finde den rette vej i uddannelsessystemet."
Projektperioden strækker sig fra august i år til 2027. A.P. Møller Fonden har tidligere støttet etableringen af ”Hvad kan jeg blive?” med 17 millioner kroner.
Nøgleord
Kontakter
Trine HammershøyDirektørDet Sociale Netværk/headspace Danmark
Tlf:20904993th@detsocialenetvaerk.dkMathilde TronegårdDirektørStudievalg Danmark
Tlf:33332001mat@studievalg.dkThomas FaarupPressemedarbejderDet Sociale Netværk/headspace Danmark
Tlf:92923731thf@detsocialenetvaerk.dkheadspace er et gratis og anonymt landsdækkende rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år. Her kan børn og unge komme med alle slags problemer – store som små, og de kan dumpe ind direkte fra gaden og få den nødvendige hjælp. headspace tilbyder både fysisk rådgivning i en lang række danske byer samt digital chat- og videorådgivning på headspace.dk.
Siden starten i 2013 har headspace rådgivet omkring lige over 75.000 unge via face-to-face-rådgivning, chat- og videorådgivning og korte kontakter i forbindelse med udgående aktiviteter. Desuden har headspace været i kontakt med flere end 257.000 børn og unge igennem udgående oplæg og synlighedsaktiviteter, fx på skoler og ungdomsuddannelser.
Følg pressemeddelelser fra headspace
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra headspace
Konference sætter spot på ny global bevægelse inden for unges mentale trivsel – med dansk tilgang i centrum23.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
14. november afholdes den internationale headspace Nordic-konference på Christiansborg, hvor der sættes spot på en ny, global bevægelse med frivillighed og fællesskab som uomgængelige hjørnesten i hjælpen til unge i mistrivsel.
#SlukSammen fik danskerne til at tage en mobilfri søndag: 1,7 millioner så kampagnen – og hver fjerde af dem ændrede adfærd8.10.2025 09:23:45 CEST | Pressemeddelelse
Under sloganet ”Sluk skærmen og start samtalen” løb headspace Danmarks #SlukSammen-kampagne af stablen i september. En eftermåling viser, at den blev bemærket af 1,7 millioner danskere, heriblandt 57 % af de 15-19-årige. 84 % af dem – svarende til næsten halvanden million – reflekterede over deres skærmforbrug, og over en fjerdedel ændrede faktisk adfærd ved at slukke eller lægge mobilen væk.
På søndag tager Danmark kontrollen tilbage og slukker skærmene17.9.2025 10:48:35 CEST | Pressemeddelelse
Er det overhovedet muligt for os at slukke mobilen og andre skærme i et helt døgn? Det finder vi ud af på søndag den 21. september, når det største danske forsøg på fælles skærmslukning nogensinde finder sted som kulmination på kampagnen #SlukSammen 2025.
Sluk skærmene sammen med headspace Danmark søndag den 21. september7.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Sluk skærmen, start samtalen. Det er budskabet i årets #SlukSammen-kampagne, hvor headspace Danmark sammen med en række organisationer og kendte danskere opfordrer til at holde fri fra skærmene hele søndag den 21. september.
Ny SMS-rådgivning til forældre og pårørende til unge, der har det svært26.8.2025 10:02:46 CEST | Pressemeddelelse
I starten af sommeren kunne headspace Family stolt lancere sin nye chatrådgivning til pårørende, der står nær unge, som har det svært. Nu har chatten et nyt skud på stammen, nemlig SMS-rådgivning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum