Aarsleff skal udføre udvidelsen af Københavns Lufthavn Station for Sund & Bælt
Sund & Bælt har afsluttet EU-entreprenørudbuddet om udvidelsen af Københavns Lufthavn Station og tildeler kontrakten til Per Aarsleff A/S. Udvidelsen sikrer øget kapacitet til passager- og godstog på Øresundsbanen.
Der er tale om en hovedentreprisekontrakt på udvidelsen af Københavns Lufthavn Station, som Aarsleff skal udføre. Udvidelsen består blandt andet i anlæg af to nye perroner, en gangbro, der forbinder den nye station med lufthavnens Terminal 3, og etablering af elevatorer og rulletrapper. Herudover skal der foretages ombygning af jernbanen til de nye perroner, inklusive anlæg af to nye transversaler, ændringer i kørestrøm, afvanding og sikringsanlæg. Den samlede kontraktsum er 309 mio. kr.
I Sund & Bælt glæder projektchef Rasmus Haak sig over, at realiseringen af det vigtige projekt er rykket et væsentligt skridt nærmere med indgåelsen af kontrakten.
"Sund & Bælt ser frem til samarbejdet med Aarsleff omkring udvidelsen af Københavns Lufthavn Station. Det er et vigtigt projekt, som er med til at sikre, at vi får udvidet gods- og passagerkapaciteten på Øresundsbanen forud for åbningen af Femernforbindelsen," siger Rasmus Haak.
Hos Per Aarsleff A/S ser man ligeledes frem til at gå i gang med udvidelsen.
"Det er en opgave, vi i Per Aarsleff A/S ser frem til at løse i samarbejde med vores kolleger fra Aarsleff Rail A/S og vores søsterselskab Wicotec Kirkebjerg A/S. En spændende udfordring bliver blandt andet montage af gangbroen, hvor der skal tages hensyn til både naboer, erhvervsdrivende, metro, motorvej og bane i drift,” siger Claus Elleman, afdelingsdirektør i Per Aarsleff A/S.
Opstart af anlægsarbejderne forventes at ske ved årsskiftet 2024/2025, og arbejderne forventes afsluttet i sommeren 2026.
Baggrund om projektet
Sund & Bælt er en af Danmarks største infrastrukturforvaltere. For at styrke mobiliteten til gavn for de rejsende driver og udvikler vi løbende vores anlæg. Ét af dem er Øresundsbanen, der ejes, drives og vedligeholdes af vores datterselskab, A/S Øresund.
Jernbanen over Amager til Københavns Lufthavn og Øresundsbron er, trods den relativt korte strækning, en af de vigtigste trafikforbindelser i Danmark. Det er Sund & Bælts ansvar at sikre, at den nødvendige kapacitet er til stede på Øresundsbanen.
Projektet er medfinansieret af Den Europæiske Union.
Kontakter
Rasmus HaakProjektchef, Ny Kastrup Lufthavn Station, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 62 60rha@sbf.dkLouise RasmussenKommunikationskonsulentSund & Bælt
Tlf:+ 45 51 37 79 22lora@sbf.dkPer Aarsleff A/S
Tlf:+45 8744 2222kommunikation@aarsleff.comBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Mulighed for etablering af solcelleanlæg ved Storebæltsforbindelsen6.11.2024 13:03:43 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt sender etableringen af en solcellepark på et areal nær Storebæltsforbindelsens betalingsanlæg i udbud.
Ny natur ved Femern Bælt-projektet kommer i det fine selskab6.11.2024 10:14:59 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælts omfattende indsats for at skabe ny natur i forbindelse med Femern Bælt-projektet bærer frugt. Senest er et naturområde på i alt 40 hektar med en stor sø på rekordtid blevet registeret som beskyttet natur med et varieret liv af fugle og fredede planter.
Ny Femern-podcast giver indblik i byggeriet af verdens længste sænketunnel5.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I Sund & Bælts nye podcast kan du komme helt tæt på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. I løbet af seriens fem episoder mødes nogle af dem, der er med til at gøre drømmen om en fast forbindelse mellem Skandinavien og resten af Europa til virkelighed. Lyt til første afsnit allerede nu.
Sund & Bælt fremlægger miljøkonsekvensvurdering af overhalingsspor ved Kalvebod28.10.2024 15:23:26 CET | Pressemeddelelse
Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af jernbanen ved Kalvebod med overhalingsspor. Miljøkonsekvensrapporten sendes nu i offentlig otte-ugers høring af Trafikstyrelsen. Sund & Bælt har i samarbejde med eksterne rådgivere undersøgt, hvordan en udvidelse med overhalingsspor på jernbanen ved Kalvebod kan finde sted, og hvad effekten på miljøet vil være både under anlægsfasen og i driftsfasen. Anlægget af overhalingssporet er en forudsætning for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd (tidligere kendt som Ny Ellebjerg) til Københavns Lufthavn. Omfattende rapport Miljøkonsekvensrapporten har undersøgt påvirkningerne af en lang række faktorer og samspillet imellem dem. Det drejer sig bl.a. om mennesker, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klima og landskab. Resultaterne af undersøgelserne foreligger nu i form af miljøkonsekvensrapporten, der sammen med de underliggende bilag beskriver muligheden for et
Stor øvelse på Storebæltsbroen skal træne beredskabet24.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Beredskabet omkring Storebæltsforbindelsen afholder natten til søndag den 27. oktober en større øvelse på lavbroen. Målet er at sikre, at beredskabet er klar til at håndtere en alvorlig hændelse. Under øvelsen vil togdriften være indstillet, mens der for bilister vil være dobbeltrettet trafik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum