Lidl er ny partner på Folkemøde Møn
Når provinsens folkemøde, Folkemøde Møn, løber af stablen d. 23-24 august i Stege, er det med dagligvarekæden Lidl som ny partner og som arrangør af tre debatter om ulighed i sundhed.

D. 23-24. august fejrer Folkemøde Møn tiårs jubilæum i rollen som provinsens folkemøde. Denne gang med ny partner i form af dagligvarekæden Lidl.
Engagementet i Folkemøde Møn er en forlængelse af Lidls sundhedsagenda “Lidl i dialog”, hvor kæden tidligere på året har arrangeret og afholdt debatter om sundhed på Madens Folkemøde, Folkemødet Bornholm og på eget hovedkontor i Aarhus.
“Vi har et folkemøde med en bred repræsentation af aktive borgere, politikere, organisationer og virksomheder, der har noget på hjerte og skaber på den baggrund et stærkt og inspirerende program for alle deltagere,” siger Erik Harr, formand for Folkemøde Møn, og fortsætter:
“Vores folkemøde har altid brug for nye og spændende partnere, som kan være med til at udvikle og tilføje til konceptet. Vi har fulgt Lidls aktiviteter på sundhedsområdet, og vi tror på, at Lidl kan bidrage med en masse værdifuld viden, et stort engagement og et attraktivt netværk til årets folkemøde.”
Tre debatter om ulighed i sundhed
Årets folkemødeprogram har fem hovedemner på dagsordenen: ‘Klima, natur og havmiljø i provinsen’, ‘Storpolitik i provinsen’, ‘Kultur i provinsen’, ‘Unge, uddannelse og arbejdsmarked i provinsen’ og ‘Det gode liv i provinsen’.
Som en del af partnerskabet og under temaet ‘Det gode liv i provinsen’ arrangerer og afholder Lidl tre debatter med udgangspunkt i ulighed i sundhed om hvordan og hvem, der kan være med til at løse problemstillingen.
“Ulighed i sundhed er et stort problem, som koster samfundet dyrt. Og uligheden har vist sig at være særlig stor i provinsen. Som dagligvarekæde med butikker over hele landet har de valg, vi træffer, om vores sortiment direkte indflydelse på kundernes sundhed,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl. Han tilføjer:
“Vi ønsker at træffe vores beslutninger på et oplyst grundlag. På Folkemøde Møn har vi gennem dialog og debat med nogle af mest engagerede mennesker i landet mulighed for at blive endnu klogere og samle inspiration til vores arbejde med sundhed.”
Om Folkemøde Møn 2024
Folkemøde Møn sætter potentialerne i provinsen til debat. Debatterne på Folkemødet fokuserer på mulighederne og sætter spørgsmålstegn ved barriererne for at udvikle rammerne for det gode liv uden for Danmarks større byer.
Folkemøde Møn finder sted i Stege den 23. og 24. august 2024. Begge dage er der paneldebatter, workshops og events for demokrati-elskere i alle aldre. Om fredagen er der desuden en række aktiviteter målrettet unge, når 5.000 elever fra landsdelens folkeskoler, efterskoler, ungdomsuddannelser og FGU besøger folkemødet.
Lidl arrangerer følgende debatter på årets Folkemøde Møn:
Lørdag d. 24. August kl.11.00-11.50 på Kirkepladsen: Ulighed i sundhed – hvad er det og hvorfor er vi nødt til at gøre noget ved det lige nu?
Ulighed i sundhed er betinget af socioøkonomiske som eksempelvis uddannelse, indkomst og geografi, og materialiserer sig tydeligt blandt kommunerne, hvor der er markante forskelle i for eksempel hyppighed af kroniske sygdomme, mental sundhed og forventet levetid mfl. De afledte konsekvenser heraf er, at i de ’ulige’ kommuner er der stigende udgifter til sundhed og omsorg, faldende befolkningstal, tomme huse og vigende vækst. Det er en negativ spiral, som er nødt til at blive brudt, for alle fortjener at kunne leve et godt og sundt liv – uanset de socioøkonomiske faktorer, de er født ind i eller en del af. Det er grundforudsætningen for, at vi kan vokse som personer og samfund. Men hvem har ansvaret for at drive forandringen hen mod større lighed i sundhed? Hvad sker der, hvis vi ikke får taget livtag med uligheden i sundhed lige nu? Gives den ulige sundhed videre til de næste generationer eller kan vi bryde mønstret?
Lørdag d. 24. August kl.12.00-12.50 på Hovedscenen, Torvet: Hvordan kan vi samarbejde for at fjerne uligheden i sundhed?
Det er en kæmpe opgave at fjerne uligheden i sundhed. Skal vi lykkes, kræver det, at alle gode kræfter deler erfaringer og tilgængelige ressourcer i koordinerede samarbejder, der gennem fokuseret indsatser får mindsket uligheden i sundhed. Hvordan kan stat, regioner, kommuner og civilsamfundet samarbejde for at fjerne uligheden i sundhed? Hvad er det, vi allerede ved virker og skal gøre mere af? Hvad er det, vi ikke har prøvet, men måske kan gøre en forskel? Hvordan sikrer vi, at vores respektive erfaringer og gode resultater bliver delt på tværs af politiske og administrative strukturer, så de kan komme andre til gavn? Kan vi kombinere forebyggelsestiltag med incitamentsmodeller for derigennem at skabe nødvendig forandring?
Lørdag d. 24. August kl.13.00-14.20 på Kirkepladsen: Bedre sundhed og mindre ulighed kræver tidlig aktivering af børn og unge.
Vaner grundlægges tidligt i livet, både de gode og dårlige. Stadig flere unge føler sig mentalt udfordret og deres fysiske sundhed går den forkerte vej. Flere rapporter viser, at børn og unges sundhed og trivsel har konsekvenser for deres videre liv. Det er en kæmpe udfordring for børn, unge og deres familier, men også for samfundet generelt og lokalt i kommunerne. Hvad er det gode liv i provinsen for børn og unge? Hvad kan vi gøre for, at de gode vaner kommer ind tidligt ind i livet? Hvor stor en påvirkning har familie og venner på de unges valg? Hvordan sikrer vi, at det dobbelte KRAM (helbred & mental sundhed) bliver standarden blandt børn og unge, og ikke undtagelsen? Hvilket ansvar bør dagligvarehandlen tage?
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum