Hovedstadsområdet ramt af oversvømmelser

Flere kommuner i hovedstadsområdet blev søndag 4. august ramt af meget kraftig regn og lokale skybrud. Det er vigtigt at færdes forsigtigt på gader, indtil vandet er væk, da der kan være risiko for åbne kloakhuller. Undgå desuden direkte kontakt med spildevand, da det kan være sundhedsskadeligt.

Skybrud ramte hovedstadsområdet (Arkivfoto)

Søndag midt på dagen faldt der meget kraftig regn og muligvis skybrud flere steder i hovedstadsområdet. Det har resulteret i lokale oversvømmelser i de berørte områder. Det gælder blandt andet i det nordlige København, hvor der er oversvømmelser ved Bispeengbuen, Helsingørmotorvejen og viadukten på Lersø Park Allé.

Beredskabet er nu i gang med at håndtere akutte oversvømmelser og hjælpe folk ud af biler. Følg med i udviklingen på hofor.dk/beredskab.

Pas på løse dæksler
Forsyningsselskabet HOFOR opfordrer alle til at være forsigtige, når de færdes i gaderne. Mange steder kan vandet have presset kloakdækslerne op, og der kan derfor være hul ned til kloakken.

HOFOR er umiddelbart efter skybruddet gået i gang med at kontrollere dækslerne og modtager gerne henvendelser om løse dæksler, der ikke er på plads. Ring til HOFORs vagtstation på 3888 2424.

Pas på spildevand
Efter et skybrud, er det også vigtigt at undgå direkte kontakt med spildevandet. Spildevand indeholder en lang række bakterier, som kan give alvorlige sygdomme. Hvis legepladserne har været oversvømmet, bør man også undgå at lade sine børn lege på dem umiddelbart efter skybruddet. Hvis det er spildevand, der har oversvømmet legepladserne, skal sandet måske skiftes ud.

I kommuner med strande eller havnebade kan vandkvaliteten være forringet ved skybrud. Man kan holde sig opdateret om vandkvaliteten på kommunens hjemmeside eller via app’en ”Badevand”.

Pressevagt

Kan kontaktes af medier/journalister uden for normal arbejdstid.

Tlf:33952121

Skybrud ramte hovedstadsområdet (arkivfoto)
Download
Tjek badevand.dk før du hopper i havn eller bader fra bynær strand