Gummi Ole bygger 300 kvm. værksted: “Vi dækker alt”

Byens eneste dækcenter er i virkeligheden et velrenommeret autoværksted. Det cementerer de nu for alvor ved at blive en del af AutoMester. Værkstedet, der har fokus på at få både flere kvinder og fleksjobbere til branchen, er samtidig i gang med at forberede sig på en større vækst med 300 nye kvm.

Jeppe Frost, ny indehaver af Gummi Ole

I hjertet af Nykøbing Mors finder vi autoværkstedet Gummi Ole, der samtidig er byens eneste dækcenter. Den lokale tilknytning er alfa omega, fortæller den 38-årige indehaver, Jeppe Frost:
"Det er vigtigt for os at støtte lokalt. Jeg handler aldrig på nettet, og vi får alle vores reservedele fra FTZ i Skive. Og så har vi fx tegnet sponsorat med HF Mors og andre lokale foreninger, fordi vi mener, det er vigtigt at bakke op om vores by. Ligesom folk bakker op om os."

Med et stærkt fokus på lokal støtte og service i særklasse har Jeppe Frost og hans team skabt et autoværksted, der dækker alt – fra personbiler til store maskiner. De tager nu et ekstra skridt, når de gør som omkring 400 andre værksteder og bliver en del af den landsdækkende AutoMester-kæde med 30+ år på bagen.

Vilde vækstplaner for værkstedet
Jeppe Frost overtog værkstedet i 2018 og har siden oplevet en markant vækst.
"Da jeg overtog værkstedet, var det kun lige nok til mig selv. Men så flyttede vi i nye lokaler, og så gik det virkelig stærkt,” fortæller indehaveren og tilføjer: “Flere kender os for en billig pris og en ordentlig behandling, og mange af vores kunder kommer til os på anbefaling af andre. Det gør mig glad, for vi går meget op i det - og så følger det med helt gratis."

Med otte ansatte, inklusiv Jeppe selv, er værkstedet en vigtig arbejdsplads i byen - også for flexjobbere og folk i arbejdsprøvning.
"De er skide dygtige, og de skal ikke gå tabt, bare fordi de kun kan arbejde på halv tid,” fastslår han.

Værkstedet har “smæk på”, som Jeppe Frost udtrykker det. De har netop købt et nyt dækapparat, der kan håndtere lastbiler, trucks og entreprenørmaskiner, og så har de i øjeblikket travlt med at bygge et 300 kvm. nyt værksted, der skal kunne huse netop den del af forretningen. Når det hele står færdigt til efteråret, bliver der afholdt en reception, for “Dét skal fejres”, mener indehaveren. Han har netop ansat en ny medarbejder, der starter 1. oktober, og blandt andet skal være med til at gøre det til en succes.

Flere (kvinder) i branchen
Et af de tiltag, som Jeppe Frost er særligt stolt af, er deres fokus på lærlinge, afslører han:
"Der er mangel på automekanikere, og vi kan ikke brokke os over manglen, hvis vi ikke selv gør noget ved det. Vi har to lærlinge, en pige og en mand. Den ene er lige blevet færdiguddannet med bogen fuld af 12-taller, og Josefine, vores anden lærling, er halvvejs i uddannelsen og gør det også rigtig godt.”

Derfor har han også en klar opfordring til resten af branchen, der måske hænger lidt i bremsen, hvad angår at ansætte kvinder på værkstedet:
“Hun er rigtig god, og hun ved, hvad hun laver, så det er bare med at springe ud i det. Og så er der heller ikke alle de regler længere med, at de skal have eget bad og toilet, for så kunne det ikke lade sig gøre.”

Meget mere end et dækcenter
Når man spørger Jeppe Frost, hvorfor navnet Gummi Ole nu bliver suppleret med et AutoMester, er årsagen ligetil:
"Mange ved ikke, at vi laver andet end dæk. Navnet Gummi Ole peger jo klart på dæk. Og vi er jo også det eneste dækcenter tilbage i Nykøbing, efter de andre var nødt til at lukke, men vi laver meget mere end bare dæk. AutoMester-navnet signalerer professionel reparation og kvalitet, og det er lige præcis det, vi står for."

Overgangen til AutoMester vil ikke kun betyde nyt skilt og facade, men også nye kurser og opdateret viden for de ansatte.
"Men for kunderne bliver det den samme gode service, som de kender, hvor tingene er i orden, der er tre års garanti på alle reservedele, moderne udstyr, og hvor vi kan lave alle bilmærker," lover Jeppe Frost.

Jeppe Frost er ny AutoMester